Cada setmana moren o són ferits de gravetat dos joves en accidents de trànsit a Balears, segons el RACC

Accidente de tráfico
EP
Actualizado: jueves, 24 marzo 2011 15:54

PALMA DE MALLORCA, 24 Mar. (EUROPA PRESS) -

Cada setmana moren o són ferits de gravetat dos joves entre 18 i 29 anys en accidents de trànsit a Balears, segons el RACC, que ha recordat que al 2009, van morir 5 joves a les illes, mentre que 116 van resultar ferits de gravetat i 787 lleus, si bé aquestes dades suposen una reducció del 60% en relació amb el període comprès entre 2000 i 2008, quan morien anualment de mitjana 41 joves a les carreteres.

En una roda de premsa, el gerent de programes de la Fundació RACC, Xavier Ruestes, ha detallat que si bé entre el 2000 i el 2008, els joves representaven el 36% del total de morts en accidents de trànsit a l'arxipèlag i el 41% dels ferits de gravetat, al 2009 aquests percentatges es van reduir fins a un 12,5 i un 36,5%, respectivament.

Respecte a les causes, ha destacat que quatre de cada deu accidents mortals (40%) està provocat per un excés de velocitat, mentre que l'altra causa principal al 34% dels sinistres van estar les distraccions, com parlar per telèfon o canviar el CD, entre d'altres.

Actualment, Ruestes ha recordat que els accidents de trànsit són la primera causa individual de mort entre els joves de 20 a 29 anys, al representar el 40% de les morts, si bé aquest percentatge és encara superior en els joves amb edats compreses entre els 15 i 19 anys (45%).

Tot i això, ha recalcat que la taxa de risc entre els joves, que mesura el nombre de morts en accident de trànsit per cada 100.000 habitants, ha caigut de manera significativa a l'últim any, respecte al període 2000-08, de manera que ha passat d'una mitjana del 19,8 al 2,3% al 2009, mentre que la del conjunt de la població ha passat del 12,1 al 3,7%.

D'aquesta manera, ha apuntat que si l'any 2000, morien a Balears 31,8 joves per cada 100.000 habitants, sent la taxa més elevada de l'Estat, per contra, al 2009 es va registrar la taxa més baixa, amb 2,3 joves morts per cada 100.000 habitants, mentre que a nivell estatal assolia la xifra de 6,9, situant-se entre els cinc primers països europeus amb menys morts en aquest tram d'edat a les carreteres.

Una de les causes per les quals s'ha reduït aquesta accidentabilitat a l'arxipèlag, segons ha recalcat Ruestes, és l'increment a l'ús dels sistemes de seguretat, ja que al 2009, el 91% dels conductors de Balears usava el cinturó de seguretat, el que significa que "encara hi ha més de 40.000 conductors que no ho usen".

Alhora, el cent per cent dels conductors de motocicleta porta casc, mentre que aquesta mesura de seguretat és utilitzada pel 98% dels usuaris del ciclomotor.

Un altre de les dades que ha destacat el RACC és el cost econòmic que tenen els accidents de trànsit en l'economia balear, ja que, segons ha revelat, representen el 0,57% del PIB, mentre que, concretament, el cost dels sinistres en els que estan implicats els joves suposen el 0,20% del PIB.

"VAL LA PENA INVERTIR A LES CARRETERES"

Per aquesta raó, ha remarcat que "val la pena invertir a millorar la seguretat viària a les carreteres, ja que si es redueix la mortalitat, també es disminuiran els costos que els accidents tenen per a l'economia balear".

En aquesta línia, ha explicat que els costos es refereixen a les despeses que els accidents suposen en serveis d'emergències (policia i bombers); serveis sanitaris; costos a l'activitat productiva (baixes laborals dels ferits); costos materials de reparació i reformes en els habitatges per adaptar-les a les persones que han quedat disminuïdes després d'un sinistre de trànsit.

D'altra banda, el responsable del RACC ha advertit que durant el primer any després de treure's el carnet de conduir, una persona té "cinc vegades més" de risc de patir un accident de trànsit.

Per reduir encara més la sinistralitat a les carreteres, ha advocat per reforçar les proves d'obtenció del permís de conduir, respecte al que fa referència a seguretat viària i riscos dels joves en la conducció; potenciar la figura del conductor alternatiu; començar des de la infància a educar en seguretat viària; i a aconseguir un canvi d'actitud, sobretot, entre els joves, els qui, segons ha recordat, tenen "més propensió al risc que la població adulta".