Palma tanca una temporada turística caracteritzada per reserves molt tardanes i una caiguda en l'ocupació de fins al 15%

Els restaurants de la Platja de Palma van oferir per primera vegada menús nocturns per entre 10 i 15 euros

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 21 septiembre 2009 14:08

PALMA DE MALLORCA, 21 Sep. (EUROPA PRESS) -

La capital balear, Palma de Mallorca, es disposa a tancar en les pròximes setmanes una temporada turística caracteritzada per reserves molt tardanes, amb només una setmana d'antelació al viatge, i un descens en la facturació d'entre el 10 i el 15 %, que s'ha traduït en un altre encara més gran de la facturació, d 'entre el 20 i el 25 % respecte als resultats del 2008.

Aquest és el primer balanç que realitza l'Associació Hotelera de Platja de Palma, principal nucli turístic de la ciutat, el president del qual, Francisco Marín, va exposar a Europa Press que "ha estat un estiu molt complicat", que ha mantingut constantment en escac als empresaris del sector, al veure's obligats, des d'"abans de començar juliol", ha fer importants descomptes.

Tot i que només han tancat tres establiments en el que portem de setembre, dels 130 existents a la zona, Marín ha assenyalat que en octubre "sí es produiran tancaments avançats", a causa de l'ocupació dolenta que es registra ara, que se situa al 75%, quan el normal venia sent el 85%. Pel que ha assegurat que "les xifres d'ara no han arribat, ni de lluny", a les del 2008.

Aquest descens va afectar sobretot als mercats britànic i espanyol, però, l'alemany, que és el principal en Platja de Palma, amb un 75 % del total de turistes atesos, també "s'ha comportat malament", experimentant un acusat descens respecte a la temporada passat, a causa de la crisi econòmica, de la Grip A i dels atemptats terroristes, que "per descomptat, no han ajudat", ha lamentat.

Marín ha recordat que s'han donat altres temporades turístiques complexes o dolentes amb anterioritat, però ha considerat que el pitjor de la qual ara acaba és "no poder tenir càlculs sobre com seran els pròxims quinze dies" de temporada. Una situació que "complica molt" l'activitat hotelera de vacances, perquè té les seves repercussions laborals i, en general, sobre les previsions a fer.

Però, els hotelers no són els únics que s'ho han passat malament. Des del sector de la restauració també lamenten una escassa afluència de públic als seus establiments al llarg de tota la temporada, i, pel que respecta als quals es troben en Platja de Palma, es van veure obligats a oferir, per primera vegada, menús nocturns per entre 10 i 15 euros, 18 euros com a màxim.

PREOCUPATS PEL PREU

El president de Pimem-Restauració, Juan Cabrera, ha apuntat que "el client que ens visita avui ja no demana la carta, sinó que pregunta amb antelació quant li va a costar un plat d'espaguetis". Un fenomen que s'ha detectat sobretot en Platja de Palma, però que s'estén amb rapidesa a altres zones menys turístiques, la activitat de les quals unes vegades depèn de la temporada i altres ja era baixa a l'estiu.

Cabrera, qui va definir el comportament d'aquest estiu de "totalment negatiu", ha considerat "molt lamentable" que els restaurants hagin de fer ofertes a la baixa precisament en el moment en què haurien de facturar més. En part, a causa de l'efecte que sobre aquest segment d'activitat té l'oferta de 'tot inclòs', de manera que suggerí als hotelers que "recapacitin" sobre això.

Alguna cosa més optimista es va mostrar la regidora de Relacions Institucionals, Turisme, Comerç i Consum de Palma, Joana Maria Borràs, qui va dubtar que al final de la temporada el descens en l'afluència de visitants assoleixi el 15 % i, a més, ha recordat que Balears és la Comunitat que millor ha aguantat la recessió i que la disminució del nombre de viatgers ha estat menys accentuada.

OFERTES A LA BAIXA

Tot i això, l'edil --que també és presidenta de l'Institut Municipal de Turisme (Imtur)-- ha admès que les reserves i contractacions "molt d'última hora" han estat la tònica general del passat estiu. Un fenomen que va justificar que els viatgers "esperen obtenir un millor preu" en la compra de les seves vacances, a costa de les ofertes de la indústria allotjativa, que ha estat "molt sotmesa" a aquesta situació.

A més de sostenir que "havia unes expectatives més a la baixa del que en realitat ha estat", Borràs es va mostrar convençuda que la temporada turística del 2010 serà "molt millor que aquesta", perquè "tenim un posicionament fort, fins i tot en moments difícils", com l'actual. I, en aquest sentit, va apostar per continuar amb la línia d'acció actual des del municipi pel que fa a turisme.

Aquesta es basa a dinamitzar la zona comercial de la ciutat, en la col·laboració ja establerta amb Bilbao i Sevilla, i en l'obertura a nous mercats, a Àsia i Orient, destacant l'obertura d'una línia aèria Tel Aviv (Israel)-Palma, mentre que aquest mes viatja una delegació del Imtur a la Xina per prendre contactes amb els principals touroperadores de la zona.

Contenido patrocinado