PALMA DE MALLORCA, 8 Ene. (EUROPA PRESS) -
La sinistralitat a les carreteres de Balears va baixar durant l'any passat fins a situar-se en nivells que es registraven en 1976, quan hi havia a les illes quatre vegades menys vehicles i la població total de l'arxipèlag era d'uns 400.000 habitants, un 40 % per sota del cens actual, segons les dades oficials recollides per la Direcció General de Trànsit.
Aquestes xifres, que van ser donades a conèixer avui pel delegat del govern a les illes, Ramón Socias, apunten un descens del 30,76 % durant 2008, pel que va considerar que els resultats de l'accidentalitat del trànsit "són bons", amb de 72 morts comptabilitzats a balears durant 2008 --59 a la carretera i 13 en vies urbanes--, respecte els 104 que es van produir en l'exercici passat.
Concretament, a Balears es van produir durant 2008 un total de 65 accidents de trànsit en els quals va haver víctimes mortals, en els que van perdre la vida 72 persones, fet que suposa 32 morts menys que el 2007. Aquest descens en l'accidentalitat es deu al fet que cada vegada un major nombre de persones va fer ús dels recursos de seguretat --cinturó i casc, sobretot--, tant a les carreteres com en les vies interurbanes.
Per illes, Mallorca i les Pitiüses van mantenir un comportament "molt bo", amb el pas de 86 morts a 51 d'un any per a l'un altre, amb una diferència de 35 que suposa un percentatge superior al 40%, per a Mallorca; i de 13 a 10 per a Eivissa i Formentera, que es tradueix en una caiguda del 23%. Situacions que contrasten amb la de Menorca, on es va passar de 5 morts a 11, amb un augment del 120%, que es deu en bona mesura a dos accidents ocorreguts a començament de 2008.
En total, les carreteres de les illes van experimentar un important descens en el volum d'accidents mortals, en passar de comptar 79 el 2007 a 59 al llarg del passat exercici. Sent les seves causes la col·lisió de vehicles en 28 ocasions, sortides de la via en altres 27, dels quals 8 es van produir en carreteres desdoblades, 44 en les convencionals i 13 en les urbanes, al que cap sumar l'atropellament de 10 vianants.
Tot i que el descens de la sinistralitat registrat a Balears va ser "molt important", Sòcies va assenyalar que, per al conjunt de l'Estat va ser encara superior, ja que el retrocés en el rànquing va fer tornar l'estadística fins a 1964. I, pel que fa als motius de tan benignes resultats, va indicar que abracen des de la millora de la xarxa viària fins al permís per punts, que "a poc a poc va calant", va afirmar.
MÉS CONSCIENCIACIÓ
I, tot i que Ramón Socias es va mostrar partidari de seguir incidint en la conscienciació dels conductors en matèria de seguretat viària --especialment en el segment d'edat de fins a 30 anys, que no va experimentar descens--, va apuntar que la reforma del Codi Penal, de manera que algunes infraccions van passar a ser considerades delictes penals, "també té influència" en els resultats registrats.
Pel que fa als motoristes morts en accident de trànsit, el delegat del Govern va apuntar que, mentre el 2007 un total de 10 circulaven sense casc, l'any passat només es va registrar un cas d'aquest tipus; amb la qual cosa, va considerar que "anem pel bon camí", tot i que va lamentar que se segueixin produint aquest tipus de sinistres i va mantenir com a objectiu final l'accidentalitat zero, que va considerar "molt difícil" d'arribar a.
També es va referir Sòcies a la tasca preventiva realitzada per la Guàrdia Civil de Trànsit, que va establir nombrosos controls d'alcoholèmia, en els que es van registrar 4.157 proves positives, entre les 155.840 realitzades; gairebé 600 menys que les 4.763 del 2007, quan es van realitzar un total de 130.962 test entre els conductors de l'arxipèlag. Altres 38.248 vehicles van ser denunciats a través dels radars de velocitat.