Spanair preveu un 18% menys d'ingressos en 2009 i sortir de pèrdues en 2010, al marge de nous inversors

Actualizado: miércoles, 21 enero 2009 20:08

La companyia vol convertir-se a la primera aerolínia a Barcelona

MADRID, 22 de gener (EUROPA PRESS)

El director de Comunicació Corporativa i de Recursos Humans de Spanair, Héctor Sandoval, ha assegurat avui que la companyia està "en forma" gràcies al seu pla de viabilitat i va estimar que "sortirà de pèrdues" en 2010, al marge d'una possible entrada de capital de la mà d'inversors catalans, i malgrat que afronta un any "molt complicat" amb una estimació d'un 18% menys d'ingressos.

Durant una trobada informativa amb els mitjans de comunicació, Sandoval ha destacat que l'aplicació del pla estratègic llançat per l'aerolínia, 'Pla Avança' 2009-2010, inclou la reducció del 24% de l'oferta de Spanair per ajustar-la a una caiguda de la demanda d'entre un 13% i un 15%, la retallada del 20% de la seva plantilla amb l'aplicació de l'ERO i una reducció del 23% dels costos.

Sandoval ha informat que a data d'avui s'ha completat el 60% de l'ERO, que continuarà executant-se progressivament, de manera que es completi al 100% l'abril d'aquest any, quan culmini el trasllat dels 600 treballadors previstos a les quals seran a partir d'ara les dues principals bases de la companyia, Madrid i Barcelona, de les set que disposava i després de tancar cinc d'elles.

En total, l'execució del Pla posat en marxa la tardor passada, suposarà un estalvi per a l'aerolínia de 90 milions d'euros, "gràcies a les 80 iniciatives posades en marxa", i permetrà, segons Sandoval, generar 900 milions d'ingressos aquest any, un 18% menys que l'exercici passat.

En aquesta línia, va anunciar que en 2009 Spanair operarà un total de 75.000 vols i 59 rutes --21 peninsulars, 19 canàries, sis balears i 13 internacionals--, amb una oferta de 27 destins nacionals i internacionals, als quals cal sumar 22 destinacions addicionals, gràcies als seus acords de codi compartit d'aquí a Star Alliance, i posarà al mercat onze milions de seients en vols regulars, a més dels xàrter que actualment opera.

Pel que fa a la flota, Sandoval ha indicat que de materialitzar-se l'entrada de nous accionistes una de les prioritats seria la renovació de la mateixa. Actualment, Spanair té 48 avions (Airbus 320-321, MD i Boeing 717), després de deixar en terra 15 aeronaus (deu de la companyia i cinc com a conseqüència de la finalització del seu contracte amb AeBal).

"L'aspiració és renovar-la totalment, ja que quant menor sigui el nombre de tipus de flota, s'operarà amb costos més baixos i més eficients", ha apuntat.

Així, Sandoval ha assenyalat que Spanair afronta el present any amb la intenció d'operar amb un cost controlat, des de dos eixos fonamentals com són Madrid i Barcelona, on transiten el 95% dels seus passatgers, i posant l'èmfasi en l'esperit de treball de direcció i treballadors.

A més, ha recordat que el mes de febrer vinent la companyia se sotmetrà a la renovació de l'Auditoria llosa, seguint el seu procés habitual, per certificar els seus paràmetres de seguretat, "una prioritat per a Spanair".

APOSTA PER BARCELONA.

Spanair pretén convertir-se a Barcelona en la primera companyia aèria, on només el 2008 va operar 19.000 vols, un 50% més que el segon operador del Prat, i va transportar 1,7 milions de passatgers, fet que suposa un 40% més que la següent aerolínia en aquest aeroport.

Per aquesta raó, el trasllat de les operacions a la Terminal 1 de Barcelona suposa una "plataforma important", ha subratllat Sandoval, que la companyia aprofitarà aquest any per obrir una sala VIP, de 800 metres quadrats, per als passatgers de trànsit.

Pel que fa a l'impacte que la fusió Vueling-Clickair pugui tenir en aquests plans, Sandoval ha recordat que "la suma de dues aerolínies no necessàriament dóna com a resultat una companyia més fort" i ha considerat que, com moltes altres companyies, hauran de reestructurar els seus negocis, tasca que Spanair ja va abordar al juny . "El temps ens ha donat la raó", ha indicat.

Tot i això, Sandoval ha reconegut l'excés d'oferta en un mercat aeri com l'espanyol on fins a set companyies liciten per un mateix segment de 40 milions de passatgers (Pont Aeri, Península i Balears), situació que va qualificar de "competència superficial" i que fa que s'entre una guerra de preus "absurds" que no cobreixen les expectatives dels costos.

Finalment, Sandoval va admetre que la contribució del Puente Aéreo a l'oferta total de Spanair s'ha vist disminuïda davant del descens "substancial" que l'AVE ha suposat per a aquest tipus de servei i que va xifrar en una retallada d'entre un 30% i un 35%, de manera que la companyia ha reduït el seu pes en els seus plans de negoci.