MADRID, 14 Jun. (EUROPA PRESS) -
El president de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), Camilo Cela, acudirà aquest dimarts a Brussel·les per exposar davant de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu, a petició pròpia, la situació actual d'aquest col·lectiu davant de la nova normativa que regula les condicions laborals dels controladors.
La cita respon a la petició que USCA va cursar ara fa un any, arran del Reial decret aprovat el 5 de febrer del 2010, que va atorgar a AENA el control de la gestió laboral del col·lectiu i abans que la llarga disputa entre les dues parts derivés al 'plantada' del col·lectiu el desembre, en ple pont de la Constitució el desembre, i en un laude arbitral al març .
USCA, que representa al 97% dels 2.400 controladors que AENA té en plantilla, aprofitarà l'ocasió per analitzar les últimes dades d'Eurocontrol referits als aeroports espanyols i els polèmics retards en els vols, han explicat fonts del sindicat a Europa Press.
Els controladors denuncien que en els últims mesos (abril i maig) s'han incrementat els retards i les gairebé-col·lisions en 8,29 incidents de cada 100.000 moviments, quan en altres països no arriben a un.
Segons l'últim informe d'Eurocontrol, l'abril es van comptabilitzar més de 78 hores de retard al centre de Control de Madrid, ubicat a Torrejón de Ardoz, i centre neuràlgic de l'espai aeri espanyol, mentre que a Barajas es van registrar més de 26 hores de retard. Al centre de Control de Barcelona es van acumular gairebé 50 hores de retard.
Per a les aerolínies les dades que llança aquest informe "no ofereixen cap dubte" i vénen a demostrar que existeixen problemes que deuen solucionar-se "com més aviat".
PLA DE MILLORA POSAT EN MARXA PER AENA
El ministre de Foment, José Blanco, ja ha anunciat que el seu Departament treballa en un pla de millora de la qualitat del servei aeroportuari amb vista a l'estiu, les mesures del qual acabarà d'implantar el 30 de juny.
Entre aquestes mesures figuren incrementar la capacitat dels sectors més sobrecarregats, continuar amb les millores de coordinació civil i militar, adequar els recursos a la demanda i reconfigurar l'estructura de supervisió per augmentar la capacitat de control.
Així, es reduirà la distància entre aeronaus de les vuit milles actuals a les cinc milles, es realitzarà una integració de sectors redimensionant les sales de control mitjançant la reducció de controladors en períodes nocturns, en els que baixa la demanda, i es reubicaran a uns 200 efectius de control a llocs amb major sobre càrrega de treball, una vegada que es liberalitzin les 13 torres de control on actualment presten els seus serveis.
AENA preveu reduir amb aquest pla en un 10% els retards dels vols amb vista a l'estiu, ja que existeix encara un marge de millora del 15% en la capacitat de certs sectors en diversos centres de control, segons l'auditoria encarregada per AENA a Eurocontrol com a part de l'acord amb els controladors.
L'ens, que atribueix més del 50% dels retards a les companyies aèries basant-se en dades d'Eurocontrol, espera que amb aquest pla que no hi hagi retards per part de les aerolínies ni companyies de serveis de terra, ja que no les haurà per part d'AENA Aeroports.