AMPL.- El Govern elaborarà aquest any un pla estratègic per a la desestacionalització de totes les illes

Actualizado: martes, 16 junio 2009 16:54

PALMA DE MALLORCA, 16 Jun. (EUROPA PRESS) -

El Govern i els agents socials van signar avui l'acord global de la Taula de Turisme, un dels "més importants" del Pacte per la competitivitat, l'ocupació i la cohesió social de les Balears, que preveu, entre d'altres accions, l'elaboració d'un pla estratègic, durant el segon semestre del 2009, per aconseguir la desestacionalització de totes les illes.

Després de presidir la firma de l'acord, el president del Govern, Francesc Antich, ha reconegut que el text no inclou dues qüestions en les quals "no havia consens" com són el tema dels condohotels i els canvis d'usos turístics. Tot i això, ha assenyalat que aquests assumptes es tractaran en futures reunions que es derivaran "de l 'aplicació d'aquest acord marc".

El text inclou diverses accions per aconseguir la desestacionalització i diversificació del sector, així com per arribar a la seva millor promoció. A més, preveu polítiques de reconversió turística, l'aplicació dels sistemes de qualitat i de les noves tecnologies, una aposta pel turisme residencial, i una atenció específica a l'oferta del 'tot inclòs'.

D'altra banda, busca millorar la formació professional i la percepció social del turisme, i crearà una comissió per fer el seu seguiment.

Així, una de les accions més destacades serà col·laborar amb la comissionada i gerent del Consorci de la Platja de Palma, Margarita Nájera, per impulsar de manera "definitiva" aquest projecte de revaloració integral. Sobre aquest assumpte, Antich ha assenyalat que no es tracta únicament d'un "tema de finançament" ja que en "inversions estatutàries està molt avançat".

MILLORA DE LA IMATGE SOCIAL CAP AL TURISME

El president va posar èmfasi que es fomentarà una actitud positiva de la població resident cap al turisme canviant certes percepcions negatives, generalment lligades a la sostenibilitat ambiental i la qualitat de vida tradicional.

Per a això, es realitzaran actuacions en el marc educatiu i, a més, es divulgarà el Codi ètic mundial sobre el turisme, es millorarà el coneixement sobre aquest fenomen i la seva imatge social mitjançant campanyes de conscienciació i un pla de prestigi dels professionals.

Antich, així com la resta de signants de l'acord -el conseller de Turisme, Miquel Nadal; el president de la Confederació d'Associacions Empresarials de Les balears (CAEB), Josep Oliver; el secretari general d'UGT, Lorenzo Bravo; i la secretària general de CCOO, Katiana Vicens- ha remarcat el "gran esforç" que ha estat possible per a assolir-lo.

Vicens va justificar aquestes "dificultats" que és la "primera vegada" que existeix un pacte social sobre el present i futur del sector, així com en els seus continguts ja que "no pot ser fàcil" posar-se en diferents aspectes com, per exemple, la promoció turística.

El text també preveu prestar suport al turisme sènior convencional i social, així com fer gestions amb l'Organització Mundial del Turisme (OMT) per organitzar algun esdeveniment que situïn a les illes al centre mundial d'aquest turisme.

MILLORA DE LA CONNEXIÓ DE TOTES LES ILLES

Alhora, inclou una millora de la connexió aèria i marítima de cada illa, mantenir la promoció de sol i platja com a principal producte però donant-li valors afegits i establir que les illes quedin definides clarament com marques. A més, es prioritzarà els mercats d'Alemanya, El Regne Unit i Espanya.

D'altra banda, s'estudiarà la possibilitat d'iniciar una proposta legislativa per a la regulació del lloguer d'habitatges a l'àmbit turístic i s'intensificarà la inspecció de l'oferta il·legal.

L'acord estableix que es dirigiran accions directament cap al consumidor final ja que, cada vegada més, és ell qui decideix les seves vacances. D'altra banda, determina que la legislació turística de les illes obliga a implantar plans de qualitat en totes les empreses del sector pel que acorda la creació d'un segell de qualitat propi per a Balears i fomentar les auditories de qualitat en els establiments turístics.