El Senat insta al Govern a definir un model de cogestió aeroportuària a Balears abans que finalitzi 2010

La moció de Sampol prospera a pesar del vot en contra del PSOE i reclama millores en el transport aeri i marítim

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 17 noviembre 2010 14:01

MADRID, 17 Nov. (EUROPA PRESS) -

El Senat ha aprovat una moció per la qual s'insta al Govern espanyol a definir un nou model de cogestió per a Balears i Canàries abans que finalitzi el present any i l'estudi de mesures per millorar les tarifes i freqüències del transport aeri i marítim en la comunitat balear.

A part de la cogestió, el Senat demana a l'Executiu central que en el futur contracte d'Obligació de Servei Públic per al transport marítim amb Balears previst per a 2011 s'inclogui el trasllat de mercaderies i mercaderies perilloses i promoure la Declaració d'Obligació de Servei Públic per als vols amb Menorca i Eivissa, que garanteixi amb això com a mínim freqüències amb preus equivalents als quals operen per als vols peninsulars entre distàncies similars.

La iniciativa parlamentària, impulsada pel senador autonòmic per les Balears Pere Sampol, ha estat aprovada tot i l'oposició dels senadors del PSOE, que van votar en contra després de no haver-se acceptat per part de Sampol una esmena oferta pels socialista que sol·licitava una sèrie de modificacions, entre les quals hi havia suprimir la referència temporal de remetre el model abans que finalitzi 2010.

El senador del Bloc per Mallorca ha agraït la voluntat d'acord per part del PSOE però s'ha oposat a l'esmena perquè, segons la seva opinió, no ofereix "garanties de solució" i la redacció original de la iniciativa obliga al Ministeri de Foment que es "prengui seriosament" aquest assumpte perquè és "d'extrema gravetat i d'urgent necessitat" per a l'economia i la societat de l'arxipèlag.

En la seva intervenció, Sampol ha recordat que aquesta iniciativa recull gairebé els mateixos punts que una altra moció aprovada en 2009 en la cambra alta i assegurat que, després d'haver-se aprovat llavors un mandat per millorar el transport aeri a Balears, el Ministeri de Foment "no s'han resolt" els problemes que pateixen les illes i que la situació fins i tot "ha empitjorat" en el referent al cost de les tarifes.

Segons la seva opinió, amb aquesta inacció per part de l'Executiu central s'ha "consolidat" un sistema aeroportuari que és "irracional", "centralista" i "deficitari" i alhora impedeix actualment a les comunitats prendre mesures per "captar nous segments turístic" i una política tarifària pròpia.

El senador del Bloc per Mallorca la possibilitat que Balears i Canàries no entressin en el nou model de cogestió seria un "atemptat" per als interessos de les dues comunitats i ha criticat la posició del Ministeri de Foment en relació amb la situació del cost del transport aeri.

En aquest sentit, ha recordat que el ministre de Foment, José Blanco, "s'ha posat en un carreró sense sortida" al culpar primer als ciutadans de les Balears de fer un mal ús del descompte del 50% per al transport aeri, per passar després a carregar contra les companyies pel cost elevat de les tarifes i donar entendre després que havia arribat a un acord amb una d'elles per reduir preus quan en realitat no havien començat les negociacions.

PREOCUPACIÓ PER LA PRIVATITZACIÓ D'AENA

D'altra banda, ha expressat la seva "preocupació" pel procés de "privatització" d'AENA i ha censurat que l'Executiu central s'hagi passat tot 2009 parlant del nou model de "capitalització" del sistema aeroportuari "sense haver consultat el tema amb Balears".

Respecte a les declaracions d'Obligació de Servei Públic, Sampol ha insistit a l'actual cost dels vols, sobretot a les illes menors, que no només afecta als residents sinó també als turistes.

A més, ha incidit en la necessitat de tenir aquest tipus de declaració en el transport de mercaderies --inclosa les perilloses-- perquè el seu trasllat és un 30% de mitja més car respecte a la Península.

EL PSOE REMARCA QUE EL GOVERN S'IMPLICA AMB BALEARS

Per la seva banda, el senador del PSOE Juan Luis Pérez Gordo ha lamentat que no s'hagi pogut arribar a un acord i ha assegurat que el Govern socialista dóna importància a la millorar la connectivitat i accessibilitat de les Balears --amb una inversió en aeroports quantificada en al voltant de 550 milions d'euros-- perquè suposa impulsar l'activitat turística i potenciar la cohesió territorial. A més, Gras ha subratllat que el nou model de cogestió vol millorar l'eficiència d'AENA i contribuirà a potenciar la competitivitat dels aeroports de les Balears.

D'altra banda, ha dit que l'objectiu del Govern és buscar "el millor moment" per a la captació d'actius que s'impliquin amb el nou sistema i reforcin la sostenibilitat econòmica.

Sobre les Obligacions de Servei Públic, el senador socialista ha recordat que existeix un grup de treball entre el Govern i el Ministeri per buscar fórmules i solucions sobre el cost i números de freqüències, el que ha permès segons la seva opinió que s'hagin augmentat el nombre de vols tant a l'estiu com a l'hivern i que les tarifes hagin baixat entre 2004 i 2009.

A més, ha remarcat que el Consell de Menorca es mostra en contra d'aquest tipus de declaracions i ha indicat, respecte al transport marítim, que les actuals freqüències --24 rutes per setmana-- són suficients.

EL PP ASSEGURA QUE LES REIVINDICACIONS SÓN "JUSTES" I "FACTIBLES"

Front a aquesta posició, el senador del PP per les Balears Joan Huguet ha assenyalat que la reclamació de millores concretes en el transport aeri i marítim de les Balears és "justa" i una reivindicació "històrica" defensada sempre a l'arxipèlag "amb independència de qui governi a Espanya o en la comunitat".

A més, el senador 'popular' ha valorat de manera positiva l'augment de la subvenció del 50% al resident per al transport aeri però ha replicat al senador socialista que "no és menor cert" que les tarifes s'han incrementat i que el cost del trasllat "és ara més gran".

D'altra banda, Huguet ha recordat que en 2009 es va aprovar una moció semblant i que després d'un any "no hi ha res nou sota el sol" en el referent a la cogestió aeroportuària i la millora del transport a Balears.

Per tant, ha assegurat que les peticions plantejades en la moció "són factibles" i "poden portar-se a terme" per part de Foment, indicant que les esmentades recomanacions beneficiaran a Eivissa i Menorca.

Contenido patrocinado