MADRID (EUROPA PRESS)
El llançament del Pla Estratègic de Desenvolupament Sostenible de la cadena Sol Meliá per al període 2008-2010 "suposa una aposta en temps de crisis", segons ha assenyalat en una trobada amb la premsa especialitzada, la directora de Desenvolupament Sostenible de la cadena, Esther Trujillo.
Tot i que Trujillo ha reconegut que l'adopció del citat pla "se'n va a alentir", ha advocat per "adaptar el flux a la caixa". "En un primer moment no suposarà un estalvi per a la companyia però, a llarg termini, es generaran beneficis", ha postil·lat Trujillo, qui va fer al·lusió a "un cert fre en el sector turístic en aspectes relacionats amb el desenvolupament sostenible".
En qualsevol cas, Trujillo ha apostat per "introduir criteris de sostenibilitat" a tots els hotels de la cadena "a través del diàleg amb els diferents grups d'interès", com els treballadors, els proveïdors, els clients o els accionistes. "Cal integrar els valors de sostenibilitat en el mateix negoci, al mateix temps que hem d'implicar als 'stakeholders'", ha subratllat.
Per aquest motiu, ha insistit en la importància d'"educar" als clients perquè puguin "apreciar" el valor ambiental i social de la companyia, pel que va apostar per "explicar" als usuaris les mesures que la cadena porta a terme relacionades amb la sostenibilitat, com el fet que el rentat de la roba de llit o de bany depengui de cada usuari, l'ús progressiu de paper reciclat o l'oferta de menús aptes per a celíacs, "sense que els estàndards de qualitat disminueixin", ha emfatitzat.
Segons l'opinió de Trujillo, "la gestió del client s'ha de fomentar en temps de crisis", així com la dels treballadors. "Les millors empreses han de tenir als millors treballadors", ha assenyalat Trujillo que ha reconegut que, tot i això, s'ha produït un descens en els plans de formació per als treballadors a causa de l'actual conjuntura econòmica.
APLICACIÓ DEL PLA
Pel que fa a la implantació del Pla Estratègic de Desenvolupament Sostenible de Sol Meliá, Trujillo ha indicat que, "en un primer lloc, la sostenibilitat ha de calar en tota la companyia". "Què significa la RSC a l'empresa? És una pregunta necessària, que ofereix uns resultats que no es veuran d'una manera immediata", ha afirmat.
Després, aspectes com els diferents països en els quals opera la cadena, les marques que posseeix i els sistemes de gestió "condicionen la sostenibilitat" de la companyia. Així, ha explicat que en molts països de l'Amèrica Llatina es porten a terme projectes de cooperació amb les comunitats locals "que ni tan sols coneixem", ha reconegut.
Entre les iniciatives més destacades de la cadena mallorquina, Trujillo va fer al·lusió al 'Projecte Save' d'estalvi energètic que, només el 2007, va evitar l'emissió a l'atmosfera de més de 2.900 tones de CO2. Alhora, Sol Meliá és l'única empresa cotitzada de l'Íbex-35 adherida al Sistema de Compromisos Voluntaris de Reducció d'Emissions, auspiciat pel Ministeri de Medi Ambient.
A més, a través d'un recent acord tancat amb Marcilla, la companyia oferirà en els seus establiments de la marca Meliá cafè 'Good Origin', un producte que s'ha produït respectant les condicions de vida dels pagesos, al mateix temps que defensa el benestar de les comunitats de les quals opera i cuidant del medi ambient.