PALMA DE MALLORCA, 6 Abr. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (Tamib) ha rebut durant el 2010 un total de 10.529 expedients individuals i 69 col·lectius, fet que suposa, respectivament, un descens de l'1,8% i un increment del 15% respecte a les dades de l'any anterior. Aquesta pujada en els col·lectius, en la seva major part, respon a la conflictivitat que va sorgir arran del retallada salarial als treballadors públics del 5%.
La presidenta del Patronat de la Fundació del Tamib, Isabel Guitart, ha destacat que la conflictivitat laboral es va estabilitzar al 2010, i que s'ha reduït un 9,5% l'originada per extinció de contractes. Alhora, en relació amb la disminució de l'1,8% en els conflictes individuals, ha explicat que no suposa que hi hagi hagut una "reducció substancial de la conflictivitat" ja que aquesta ha augmentat un 14,35% del 2009 en relació amb el 2008.
El nivell d'acord tancat ha estat del 45,37% en el cas dels conflictes individuals, xifra "satisfactòria" tenint en compte l'actual conjuntura econòmica. Alhora, ha detallat que aquesta ha estat del 57% en els expedients sobre extinció de contractes i del 31% en els relatius a les reclamacions de quantitat.
Tot i això, en els col·lectius únicament ha estat del 21% ja que era "impossible l'acord" ja que la major part de les queixes interposades tenien relació amb la retallada salarial mitjà del 5% als funcionaris i, per tant, "no depenia de les parts".
Alhora, Guitart ha incidit que es va aconseguir arribar a l'acord en un 57% dels conflictes col·lectius en els quals s'havia una convocatòria de vaga, percentatge superior al del 2008, quan va estar del 56%, i semblant al de l'any anterior.
CAP CONFLICTE SOTMÈS A ARBITRATGE
Aquests conflictes, que cap d'ells ha estat sotmès a arbitratge, han afectat a 13.500 treballadors i 11.500 empreses de les illes en el cas dels expedients individuals, mentre que els col·lectius han incumbit a major població. A més, per sectors, la conflictivitat ha afectat a l'hostaleria (un 23% del total d'expedients), construcció (20%), activitats administratives i servei auxiliar (19%), comerç i reparació de vehicles (11%), indústria manufacturera (9%) i transports i emmagatzematge (6,5%).
Pel que fa a la tipologia dels conflictes, els deguts a l'extinció de contracte, han suposat el 41%, fet que suposa una reducció del 9,5% en relació amb l'any anterior al passar de 4.837 a 4.377. Mentrestant, els conflictes per quantitat, han representat el 44%, un 4% més que al 2009, els col·lectius representen l'1% i els d'un altre tipus són el 14% restant.
Les principals causes sobre els expedients d'extinció contractual, són acomiadaments ordinaris -un 82%, xifra menor a la del 2009-, causes econòmiques de les empreses (del 10% del 2009 s'ha passat a un 12% al 2010), article 50 de l'Estatut del treballador, casos en els quals hi ha una extinció voluntària per part de l'empleat a causa de causes imputables a l'empresari (s'ha passat d'un 4 a un 6%).
A MENYS QUALIFICACIÓ PROFESSIONAL, MÉS EXTINCIONS DE CONTRACTES
A més, en la major part d'aquestes extincions de contractes s'han produït en els treballadors que portaven d'un a cinc anys en l'empresa i, per trams professionals, destaca que "a menys qualificació, més extincions". Així, per exemple, quan es parla d'utilitzats no qualificats són 2.750 i els administratius són 550 o els tècnics titulats 130, ha exemplificat Guitart.
Pel que fa a la quantitat reclamada, la majoria (un 60%) reclama entre 1.000 i 5.000 euros, seguits pels qui sol·liciten fins a 1.000 euros (un 25%), i més de 5.000 euros (un 15% de la població que presenta expedients de reclamació per quantitat).
D'altra banda, Guitart ha assenyalat que gairebé un 33% de les reclamacions col·lectives afecten al sector públic, a conseqüència de la retallada salari mig aplicat als treballadors públics, ha recordat.
Després del de l'administració pública, el sector en el qual s'han presentat més queixes ha estat el de transports (10 expedients), seguit pel de neteja (set reclamacions), sanitat i construcció (cinc cadascun), i educació.
ABRIL I NOVEMBRE, ELS MESOS AMB MÉS EXPEDIENTS
Els mesos del 2010 en els que va entrar un major nombre d'expedients han estat abril (14%) i novembre (10%). A més, els sectors que van presentar més conflictivitat per acomiadament han estat en manufacturer i el de comerç, i els que van tenir més reclamacions per quantitat han estat el de construcció i el d'activitats administratives i serveis auxiliars.
A més, hi ha hagut sis expedients sobre eleccions sindicals, quatre dels quals va acabar sense acord, un amb acord i un altre ha estat desistit.
D'altra banda, Guitart ha anunciat que durant el primer trimestre de 2011 han entrat al Tamib 205 expedients, fet que suposa un increment del 7,7% en relació amb l'any anterior. Tot i això, la presidenta ha explicat que en el seu més gran són sobre Quesería Menorquina, de manera que encara no es pot afirmar que es tracti d'una tendència a l'alça.
La presidenta ha remarcat també alguns dels serveis oferts pel Tamib com és la publicació dels convenis, que posseeix "cada vegada més demanda", o el fet que el grau de satisfacció per part dels usuaris és del 84%. A més, ha posat èmfasi que es manté la celeritat i agilitat, malgrat tenir els mateixos mitjans que fa quatre anys, de manera que "no passen més de cinc dies hàbils des de la petició fins a la mediació".
Guitar ha defensat que aquest servei "contribueix a mantenir la pau social" en la comunitat i, a més, suposa un important "estalvi" tant per a l'administració de Justícia com per a la societat en general.
Per la seva banda, la consellera de Turisme i Treball, Joana Barceló, ha agraït el treball que el Tamib porta desenvolupant durant 15 anys "incorporant, a poc a poc, noves funcions", així com l'alt nivell d'acord que han tingut les mediacions malgrat que els dos últims anys han estat "molt durs i de molt treball".