PALMA DE MALLORCA 12 May. (EUROPA PRESS) -
L'Ajuntament de Palma ha manifestat avui la seva intenció de denunciar per la via judicial fins a quatre aerolínies 'low cost' després de detectar que en el seu procés de venda de bitllets utilitzen clàusules "abusives" que encareixen el preu final del passatge.
En roda de premsa, la tinenta d'alcalde de Relacions Institucionals, Turisme, Comerç i Consum de l'Ajuntament de Palma, Joana Maria Borràs, que va declinar donar els noms de les companyies, va incidir que aquestes clàusules abusives i que se salten la llei, són les relatives a l'aplicació de suplements per equipatge, al pagament d 'un extra pel cobrament mitjançant targeta de crèdit. Un tercer punt fa referència al fet que en cas de controvèrsia entre la companyia i el passatger, el cas serà vist en tribunals estrangers.
En aquest últim cas, Borràs ha destacat que al llarg de l'anàlisis d'aquestes aerolínies s'han trobat clàusules que estableixen, per exemple, que seran competents per dirimir les esmentades competències els jutjats d'Anglaterra i Gal·les, la jurisdicció exclusiva de les Corts Angleses, o els tribunals de Hannover, a Alemanya. En aquest sentit, va incidir que el Tribunal Suprem (TS) ja va estipular "fa uns anys" que en els contractes de 'adhesió' no es pot introduir una clàusula d'aquest tipus, ja que suposa el trasllat de l'afectat fins a una altra nació.
Durant la seva compareixença davant els mitjans de comunicació, la tinenta d'alcalde ha assegurat que aquesta actuació és "necessària" per a, en primer cas, protegir els interessos dels consumidors de la capital balear, així com de la resta de l'arxipèlag, mentre que el segon motiu radica en la protecció d'aquelles empreses que sí compleixen amb la normativa legal vigent, que és "com han de fer-se les coses".
Aquestes possibles denúncies són resultat del treball fet pels tècnics de l'Institut Municipal de Protecció del Consumidor (IMPC), organisme que vela pels interessos del ciutadà, que diposita la seva confiança en companyies low cost per volar més econòmic, i després queden ser "més cares" que altres aerolínies no incloses dins de la categoria de baix cost.
D'aquesta manera, va detallar que el "principal objectiu" del consistori és "invitar" a dites aerolínies a eliminar aquest tipus de clàusules ja que suposen un "engany" per als consumidors, doncs s'obvien les ofertes "que poden ser reals" d'altres companyies que ofereixen els mateixos serveis sense un cost addicional.
ANALITZADES 16 AEROLÍNIES; 8 LOW COST
Borràs ha remarcat que els esmentats tècnics van analitzar durant més d'un any i mig un total de 16 aerolínies de les quals 8 eren considerades'low cost', per després analitzar les similituds i peculiaritats de cadascuna d'elles i elaborar un informe amb les principals conclusions.
Per aquesta raó, va fer especial èmfasi en què és "obligació" de l'Administració pública, i en aquest cas de l'Administració competent en matèria de Consum a l'Ajuntament de Palma, ja que aquest el projecte de l'IMPC, "fer possible que aquestes companyies eliminin aquest tipus de pràctiques". Del contrari, el consistori interposarà demanda davant el Tribunal de Justícia exigint que es declarin "nul·les" les esmentades clàusules, ha postil·lat.
Tot i això, ha insistit que qualsevol sentència que es dictés per un tribunal, tindria efectes en "tot el territori espanyol", de manera que una simple acció pot modificar el mapa contractual a tot Espanya.
Finalment, Borràs ha informat que abans de posar els fets en coneixement dels tribunals, el consistori "intentarà arribar a un acord amb els responsables de les companyies". A més, ha afegit que una vegada conclòs el procés amb les aerolínies, es procedirà a investigar companyies d'assegurances, bancs i empreses de telefonia mòbil.