Les aerolínies exigeixen a AENA que prengui mesures davant de les cancel·lacions i retards amb vista a l'estiu

Actualizado: lunes, 28 junio 2010 21:22

Titllen d'"insuficients" les mesures adoptades a la UE per prevenir 'crisis volcàniques' i lamenten l'absència de compensacions econòmiques


MADRID, 28 Jun. (EUROPA PRESS) -

Les companyies aèries van exigir avui a Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) que "prengui mesures" per restablir la normalitat del trànsit aeri a Espanya i van denunciar que "l'actitud dels controladors aeris està provocant retards generalitzats en els vols i cancel·lacions", amb "greus perjudicis" per als passatgers i per a la posició del país com destí turístic, començada ja la temporada alta de vacances.

En un comunicat conjunt l'Associació de Companyies Espanyoles de Transport (Aceta), l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (Aeca), l'Associació de Línies Aèries (Ala) i l'Associació de Companyies d'Aviació Civil (Aca) han assegurat que "passatgers i aerolínies estan patint les conseqüències de l'actitud dels controladors des de fa ja moltes setmanes" i van advertir que la situació és "cada vegada més insostenible".

Segons les aerolínies, "Eurocontrol ha advertit a totes les companyies que operen a Espanya que continuen els retards provocats pels problemes laborals amb els controladors espanyols".

"Foment i AENA han d'actuar, garantint un servei essencial per a la mobilitat i el turisme a Espanya, com és el de gestió del trànsit aeri, que és la seva responsabilitat", assenyala la nota.

Alhora, van recordar que tant les aerolínies com la indústria turística van recolzar en el seu moment les mesures aprovades per Foment per solucionar un problema "històric" com el de les altes taxes de navegació aèria dels aeroports espanyols, les "més altes d'Europa, i situar-les en la mitjana europea, mesures que van comptar també amb el suport parlamentari.

DECEPCIÓ PER LES "MESURES INSUFICIENTS" DE LA UE

D'altra banda, les companyies espanyoles van mostrar la seva decepció per la "insuficient atenció" que el Consell de ministres de Transports de la UE va prestar als temes pendents de la crisi de les cendres volcàniques.

En el que es refereix a l'establiment de noves mesures operacionals que evitin en el futur les limitacions a l'ús de l'espai aeri que es van donar l'abril i maig, el que va provocar cancel·lacions de vols i perjudicis innecessaris als passatgers, han considerat que els procediments aplicats "no són adequats".

A més, van criticar que no s'hi hagi clarificat la normativa europea pel que fa a l'atenció als passatgers, que no està dissenyada per a una situació tan excepcional com ha estat el tancament de l'espai aeri a Europa durant diversos dies seguits.

Les aerolínies van recalcar que durant la crisi van assumir "totes les despeses d'aquestes atencions, sense ser responsables de les decisions de tancament de l'espai aeri i sense que s'activessin mecanismes d'intervenció i d'ajuda per part de les autoritats, com es fa davant d'altres catàstrofes naturals".

Finalment, van lamentar que malgrat l'informe positiu de la Comissió Europea presentat pel vicepresident de la CE i responsable de Transports, Siim Kallas, tampoc s'hagi avançat a definir criteris per a les compensacions a les aerolínies pels efectes de la crisi volcànica.