Antich dóna començament a les obres de desdoblament de les vies entre Inca i Enllaç, pressupostades en 12,3 millons

Actualizado: jueves, 11 septiembre 2008 17:33

L'alcalde d'Inca critica la "falta de valentia" del Govern per soterrar les vies i anuncia la seva intenció de recollir 10.000 firmes

PALMA DE MALLORCA, 11 de setembre (EUROPA PRESS)

El president del Govern, Francesc Antich, va posar avui la primera pedra de les obres de desdoblament de les vies de tren entre Inca i Enllaç, que tenen un termini d'execució d'un any i que estan pressupostades en 12,3 milions d'euros, dels quals el 40 per cent han estat aportats pels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER), mentre que l'executiu central aporta 3 milions d'euros i la resta és finançat per la Conselleria de Mobilitat.

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, va ressaltar que aquest desdoblament permetrà eliminar el "coll d'ampolla de cinc quilòmetres" que suposa concentrar el trànsit ferroviari procedent de Sa Pobla i Manacor en una sola via des de Enllaç fins a Inca.

Així, va destacar que gràcies al desdoblament de les vies, es millorarà l'operativitat general de circulació de trens entre Inca i Sa Pobla/Manacor tenint en compte que en Enllaç es bifurquen les dues línies.

En aquest sentit, va destacar que una vegada finalitzades les obres, adjudicades a la UTE formada per COMSA-empresa constructora SA i Obres i Pavimentacions MAN, s'incrementaran les freqüències de les circulacions de trens i s'augmentarà la seguretat, a causa que, segons ha informat, les circulacions transcorreran per cada via en un sol sentit.

Alhora, va agregar que també es millorarà la regularitat del servei i, per tant, la puntualitat, ja que, segons va recordar, actualment qualsevol incidència repercuteix immediatament en tot el servei ferroviari, mentre que amb el desdoblament es podrà regular cadascuna d'aquestes línies sense col·lapsar la resta ni repercutir immediatament en tot el servei.

Vicens va detallar que la longitud del tram de via és de 4.700 metres des de l'Estació d'Inca fins a l'Estació d'Enllaç, mentre que el traçat de la segona via serà paral·lela al de la via actual i estarà situada a la dreta de l'actual via, en sentit cap a l'Enllaç.

El conseller de Mobilitat va recordar que el projecte del desdoblament de la via fèrria entre l'Estació d'Inca i Enllaç estava pressupostat el 2004, de manera que s'estimava que estigués finalitzat el 2005. Alhora, va dir que tot i que el Pla Director Sectorial de Transports tenia previstes aquestes obres com una actuació important, "incomprensiblement, no s'havia portat a terme aquesta important millora fins ara".

"Amb aquesta execució de les obres iniciem una nova etapa dins del transport ferroviari de Mallorca amb la potenciació clara i decidida del tren com a mitjà de transport i, sobretot, com a eix central d'una política ambiciosa que vol fer el Govern pel que fa a impuls de transport públic a les illes", va concloure.

"HA FALTAT CORATGE PER SOTERRAR LES VIES"

Per la seva banda, l'alcalde d'Inca, Pere Rotger, va considerar "totalment necessàries" aquestes obres perquè el tren pugui arribar a Alcúdia i Artá, si bé va criticar que "ha faltat coratge, valentia i incoherència" per soterrar les vies del tren que passen per l'Estació d'Inca tot i que havia estat aprovat per unanimitat en diferents mocions votades a l'Ajuntament d'aquesta població.

Per aquest motiu, va expressar el seu "convenciment" que part de les obres de desdoblament serà "diners perdut", en el cas que "el dia de demà s'hagi de soterrar aquest tram". "Per a Inca seria molt important el soterrament de les vies del tren, ja que guanyaríem 40.000 metres quadrats de zones verdes, eliminaríem sorolls i deixaríem de tenir la nostra ciutat completament dividida", va sentenciar.

A més, va acusar el Govern d'estar incomplint de manera "flagrant" allò acordat el 2005 entre el PP i el PSIB respecte al soterrament de les vies, tot i que va afirmar que li consta que el conseller de Mobilitat voldria fer aquestes obres, però "el falta el finançament".

Per aquest motiu, Rotger va demanar a Antich que escolti als ciutadans d'Inca perquè "tots volen aquest soterrament" i "lluiti perquè s'ampliï el conveni ferroviari fins a 1.200 milions d'euros dels quals es parlava al principi", ja que, segons va criticar, l'actual conveni està "molt lluny de l'expectativa que es va crear".

10.000 FIRMES A FAVOR DEL SOTERRAMENT

Tot i això, el primer edil va avançar que el consistori d'Inca continuarà reivindicant el soterrament de les vies i, en aquest sentit, va revelar que en el partit de bàsquet entre el Bàsquet Mallorca i el Reial Madrid, que se celebrarà aquesta nit a les 21.00 hores al Palau d'Inca, es recolliran firmes a favor d'aquest projecte.

Així, va explicar que el seu objectiu és recollir un total de 10.000 firmes per presentar-les al Parlament i al Govern, de manera que va remarcar que l'Ajuntament d'Inca continuarà "lluitant" per una reivindicació que és "justa i en què tots estaven d'acord abans de les eleccions, però que després de les mateixes ja ningú parla".