EU-Els Verds reclama un model de cogestió aeroportuària de caràcter "exclusivament" públic

Actualizado: miércoles, 13 agosto 2008 17:40

PALMA DE MALLORCA, 13 d'agost (EUROPA PRESS)

EU-Els Verds va advocar avui per la creació d'un model descentralitzat de cogestió de l'aeroport de Palma gestionat per una societat participada en "exclusiva" per AENA i per les administracions públiques de Mallorca, això és, el Govern, la Conselleria de Mobilitat, el Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Palma.

Així ho va expressar en roda de premsa el coordinador a Mallorca d'aquesta coalició, Antoni Esteva, qui a més va titllar de "desencertada" la proposta del Govern que permet l'entrada d'un 30 per cent de capital privat en la gestió de l'aeròdrom, un percentatge "excessiu".

"El model públic ha demostrat, durant aquests anys de gestió d'AENA, és eficaç i per això creiem que no hi ha motius per pensar que amb el nou model de cogestió, el fet que hi participin iniciatives privades dins aquesta societat faci que l'aeroport vagi a funcionar millor", va matisar Esteva.

En aquesta línia, va titllar "d'errònia" la decisió del president de l'Executiu central, José Luis Rodríguez Zapatero, d'excloure a Balears en la primera fase de cogestió, ja que segons va recordar Esteva, les Illes van ser les primeres en realitzar aquesta proposta.

"Balears no es pot lligar amb la quota desorbitada que estima el Govern espanyol de 30 milions de passatgers per any. Si a Son Sant Joan es donés aquesta quota, seria anar en contra del model sostenible de la nostra economia, que ha d'estar fonamentat en un turisme de qualitat i no de quantitat", va manifestar .

D'altra banda, la coordinadora d'EU-Els Verds a Palma, Emylse Mas, va apuntar que, en cas d'aconseguir la cogestió "exclusivament pública", la seva proposta seria destinar els recursos econòmics obtinguts per l'aeroport a pal·liar l'empremta ecològica, a la qual contribueix "en gran mesura" la infraestructura aeroportuària.

"Amb l'actual model i amb l'actual població flotant que tenim, units als recursos que consumim, com l'energia; necessitaríem cinc illes com Mallorca per tenir un model mitjanament sostenible", va agregar Mas.

COHESIÓ TERRITORIAL

Esteva va explicar que els tres aeroports de Balears, especialment el de Palma, ofereixen un servei bàsic de cohesió territorial entre les illes i, amb la gestió únicament pública, "garantiria" que aquesta fora en benefici dels balears davant dels interessos "exclusivament comercials" de les empreses vinculades a la societat cogestora.

Alhora, va demandar més pes de presència autonòmica en la futura societat cogestora, ja que el Ministeri de Foment "manté la preeminència de l'Estat" en gestió aeroportuària. "Les institucions públiques territorials han de ser les que tinguin major pes en aquesta societat", va postil·lar Esteva.

Finalment, Mas va afegir que no desitgen una cogestió "a qualsevol preu" d'una infraestructura tan important com l'aeroport, sinó que, com va puntualitzar Esteva, les institucions públiques es tinguin en compte a través del Comitè Assessor del mes de setembre presidit per Antich, pel seu pes a l'hora de proposar millores en l'esmentada infraestructures.