Les pernoctacions a allotjaments rurals podrien caure un 10% en 2009, segons Toprural

Actualizado: martes, 24 febrero 2009 18:18

Balears i Canàries encapçalen les preferències dels visitants estrangers com a destí


MADRID, 24 Feb. (EUROPA PRESS) -

El nombre de pernoctacions en allotjaments rurals podria caure un 10% aquest any, malgrat que el turisme rural se n'ha anat consolidat en l'última dècada i està millor posicionat que d'altres modalitats turístiques per afrontar la crisi, segons les estimacions de Toprural, web de turisme rural que concentra més del 65% de la quota del mercat.

"L'any 2009 es presenta com un any de dificultats en el qual caldrà fer un gran esforç per a promocionar el turisme rural a l'exterior i atreure al viatger nacional", ha assegurat el director de Comunicació de Toprural, Joseba Cortázar, a Europa Press.

Per a Cortázar tot i que caldrà esperar a les dades d'ocupació de març i abril, coincidint amb Setmana Santa, tot indica que continuarà la tendència decreixent amb la qual es va tancar l'any, després d'experimentar una retallada del 10,6% en les pernoctacions el mes de desembre passat respecte al mateix mes del 2007.

"La crisi està afectant al turisme rural que per primera té una caiguda de la demanda, un 2,3% menys el 2008 segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), tot i que a 'priori', per les seves característiques --destinacions de proximitat, amb possibilitat d'estades més curtes i preus més competitius-- semblava que anava a veure's més beneficiat", va aclarir Cortázar.

Tot i això, ha assenyalat que l'oferta s'ha elevat fins a un 10% el 2008, de manera que els efectes d'un menor demanda es fan més visibles. "Hi ha menor demanda a repartir entre una major oferta i això es nota", ha explicat Cortázar.

En aquest sentit, ha destacat que mentre les estades realitzades per viatgers nacionals van disminuir un 11,9%, les dels estrangers van créixer un 5,9%, el que no va compensar el descens de la demanda nacional. Actualment, el turisme rural a Espanya es nodreix d'un 90% de demanda nacional i d'un 10% de demanda estrangera, del mercat anglès, francès i alemany, per aquest ordre.

Per aquesta raó, va advocar per potenciar la promoció d'aquest tipus d'allotjaments de de cara als turistes estrangers. "El turista estranger es caracteritza per estades més llargues, menys estacionalitzades al llarg de l'any", ha insistit Cortázar, qui ha destacat que "l'auge de les baix cost beneficia a un sector que ofereix destinacions més pròxims".

Balears i Canàries encapçalen les preferències dels visitants estrangers com destí, mentre que Castella i Lleó concentra la major part de la demanda nacional.

Pel que fa als preus, Cortázar va augurar una tendència a la baixa, després d'una pujada d'un 3% l'any passat, i després d'un període de tres o quatre anys sense pujades.

HOMOGENITZACIÓ I PROMOCIÓ EXTERIOR.

En aquest context, els propietaris de cases i allotjaments rurals s'enfronten amb reptes importants. Cortázar ha assenyalat que entre els principals problemes del sector es troben abordar l'homogeneïtzació de l'oferta i de la categorització dels establiments. "Existeixen tantes classificacions diferenciades per comunitats autònomes -espigues, olives, etc..-- que és terriblement difícil atreure així al turista estranger", ha afirmat.

Per al sector, el Pla Renovi del Turisme, encaminat a la millora de les infraestructures turístiques, és "una mesura positiva però insuficient". "El turisme rural a Espanya és de qualitat i el seu problema és més com promocionar-se", ha matisat.

Cortázar ha opinat que els esforços deurien centrar-se a homogeneïtzar el sector i impulsar la seva promoció exterior, alguna cosa en el que "propietaris, comunitats autònomes i Turespaña haurien d'anar de la mà". Així, ha destacat l'exemple de Catalunya, que ja ha contactat amb altres comunitats pròximes per valorar una possible homogeneïtzació en la categoria d'establiments.

"Això no treu perquè s'uneixin esforços en la promoció exterior, sobretot en la conjuntura actual", va recalcar Cortázar. El clar èxit de marques com la de la 'Espanya Verd' --promoció conjunta dels governs autònoms de Galícia, Cantàbria, Astúries i El País Basc-- demostren, per a Cortázar, que més enllà de la legislació es poden doblar recursos per a la difusió de l'oferta turística.

En aquesta línia, [Toprural] ha apostat per introduir-se en els mercats europeus de Portugal (2003), França (2005), Bèlgica i Luxemburg (2007), Andorra, Itàlia i Països Baixos (2008), amb l'objectiu de posicionar-se aquest any a Suïssa i Àustria i per al 2010 estar presents a Alemanya. En total, aglutinen l'oferta de 45.000 allotjaments rurals a tot Europa.