El Govern anima a la ciutadania a utilitzar aquest servei que tindrà un preu de 0,90 euros per trajecte
PALMA DE MALLORCA, 28 de juliol (EUROPA PRESS)
El metro de Palma reprendrà avui el servei després de romandre tancat durant deu mesos, després que el Govern decidís suspendre la línia de manera indefinida el mes de setembre passat per solucionar les múltiples deficiències detectades a la xarxa, uns defectes pels quals la reparació ha suposat un desemborsament de 28 milions d'euros.
Després d'emprendre les reparacions, el metro entrarà en funcionament amb una freqüència de quinze minuts. El primer sortirà a les 06:30 hores des de la Plaça d'Espanya i a les 06:45 hores de la Universitat. Tres combois circularan simultàniament en la línia que uneix la capital i el campus.
El preu del bitllet serà de 0,90 euros i existeix una tarifa reduïda per a menors de 26 anys i majors de 65 anys, que serà de 0,45 euros. El preu per trajecte amb el bo T-40 és de 0,48 euros i 0,60 amb el T-20.
El conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, ha manifestat que el seu departament ha pogut ordenar l'obertura de la línia de metro Palma-UIB quan les deficiències han estat solucionades i no abans, per garantir amb "total seguretat" la integritat dels usuaris.
Alhora, s'anima als ciutadans a utilitzar el suburbà a partir d'avui al tractar-se d'un "magnífic" transport públic, tot i que de moment el Govern descarta augmentar les línies del suburbà durant aquesta legislatura i, en aquest sentit, tampoc està previst fer un enllaç fins al Parc Bit.
La Conselleria té la intenció d'aconseguir que la targeta intermodal pugui ser empleada en tot el sistema de transport públic de Mallorca, inclòs el metro, una actuació sobre les quals s'està treballant, i que segons va dir, s'intentarà posar en marxa "com més aviat millor".
REPARACIONS REALITZADES
Entre els treballs de reparació portats a terme va destacar el canvi de col·lectors de pluvials al polígon de Son Castelló, la instal·lació d'un gran col·lector d'aigua des de Gran Via Asima fins al torrent de Can Barberà, la impermeabilització de la lasa de coberta de l'estació intermodal, així com diverses actuacions en els sistemes de seguretat, senyalització i accessibilitat de tota la línia.
D'aquesta manera, el cost total del metro i soterrament ha estat de 343 milions d'euros -els 315 milions xifrats en el moment de la seva inauguració més els 28 milions de les obres de reparació-, fet que suposa un sobrecost del pressupost del 46 % respecte a l'import d'adjudicació. Amb tot, el cost que haurà d'abonar la comunitat autònoma per aquesta infraestructura puja als 536 milions d'euros fins a l'any 2031 343 milions d'euros de capital total més els 193 milions d'interessos generals.
AUDITORIA TÈCNICA I JURÍDICA
Aquesta setmana es van presentar els resultats de l'auditoria tècnica encarregada pel Govern, en què es constata que les deficiències del metro "eren molt diverses i greus" i afecten tota la línia del metro i a totes les seves estacions".
En ella, es constata que el drenatge era "insuficient" en totes les estacions del Polígon Son Castelló, greus problemes d'inundacions a l'estació de Son Sardina, deformació en el forjat de Jacint Verdaguer, greus problemes de goteres, humitats i filtracions en la llosa de coberta de l'estació intermodal, la falta d'elements de seguretat necessaris en els túnels del metro i problemes d'accessibilitat a les estacions i andanes.
Per la seva banda, l'auditoria jurídica del conjunt d'actuacions relacionades amb les obres de construcció de la línia metropolitana de Palma determina tres línies de possibles responsabilitats que, a partir d'ara, seran concretades per un gabinet d'advocats de Mallorca, i que podrien afecten a la consultora, la direcció d'obra i alguns contractistes.
Les pluges registrades l'agost i setembre de l'any passat van inundar la línia i van obligar a evacuar als usuaris de l'estació de Son Fuster Vell, fins que el Govern va decidir tancar definitivament el servei.