PALMA DE MALLORCA, 6 Abr. (EUROPA PRESS) -
Els hotelers, les agències de viatges, el sector de la restauració i el Foment del Turisme de Mallorca advoquen per un "canvi de mentalitat" per millorar l'"amabilitat i el tracte" als turistes, amb la finalitat de "conscienciar" als mallorquins que la major part del PIB balear depèn dels visitants de l'illa.
Així ho han manifestat al I Fòrum de Turisme, celebrat a Palma, amb el títol de 'Perspectives per a la present temporada', el president del Foment del Turisme, Pedro Iriondo; el vicepresident de l'Associació d'Agències de Viatges de les Balears, Carlos Almoguera; la presidenta de l'Associació de Restauració de CAEB, Pilar Carbonell; i el president de l'Associació Hotelera de Cala Millor i vicepresident de l'Associació Hotelera de Palma ciutat, Javier Vich.
Concretament, Iriondo ha assenyalat que els turistes volen veure "cares alegres" quan visiten Mallorca, raó per la qual ha advocat per fer una gran campanya per part de les administracions i el sector turístic, amb l'objectiu d'"incidir en l'amabilitat en el servei", amb vista a "millorar el tracte" cap als clients.
En similars termes s'ha expressat Almoguera, qui ha defensat que cal "mentalitzar culturalment" als mallorquins que viuen de manera "directa i indirecta" del turisme, pel que deuen "canviar un poc el xip".
Per la seva banda, Vich ha recordat que per ser amable amb els turistes, "només falta dir quatre paraules", mentre que Carbonell ha insistit que fa falta un "canvi de mentalitat, no només en els polítics, sinó també per part dels diferents sectors, com el de la restauració, ja que no pot ser que vinguin turistes de creuers i trobin tot tancat a Palma a les nou del vespre".
Un altre dels temes que han abordat en el citat fòrum es refereix a la promoció turística i, en aquesta línia, el vicepresident d'Aviba ha demanat a les institucions que "malgastin menys" i col·laborin més amb les empreses privades en aquesta matèria, ja que "hi ha personal més que suficient per poder fer la promoció sense haver de recórrer a despeses externs".
Per la seva banda, el vicepresident de l'Associació Hotelera de Palma ciutat ha apostat per fer una major promoció a través d'internet, amb la finalitat d'ensenyar les "bondats" de les illes.
INTERNET EN LLOC D'ACUDIR A FIRES
En aquesta línia, ha manifestat que aquesta eina és "més barata" que acudir a fires turístiques, i alhora ha recordat que, actualment, 2.000 dels 6.800 milions d'habitants del món tenen accés a internet. "Només a Alemanya hi ha 65 milions d'usuaris i al Regne Unit 50 milions", ha destacat.
A més, Vich ha asseverat que cal fer un pla de màrqueting de les Balears, que compti amb un capítol per a Palma ciutat, tenint en compte que "cada vegada és més dur per als hotels de la capital balear mantenir-se oberts els 365 dies de l'any".
Mentrestant, Iriondo ha manifestat que hi ha d'haver pàgines web que informin "bé" sobre les illes i, sobretot, amb informació actualitzada, i alhora ha advertit que si no es controla la Xarxa, el sector se n'anirà a la "ruïna", tenint en compte que s'estan oferint ofertes més barates que els touroperadors.
El president del Foment del Turisme de Mallorca també ha recalcat que cal dedicar a la promoció més recursos que els que destinen altres zones competidores, com Canàries, ja que, segons ha criticat, tots els destins tenen "més pressupost" que Balears, cosa que impedeix que l'arxipèlag "pugui competir amb els adversaris".
"Necessitem millorar la promoció, l'amabilitat i la neteja, així com la senyalització en diversos idiomes, de manera que no només sigui en català", ha tancat.
Una altra de les reivindicacions del sector turístic als polítics és que arribin a pactes d'Estat en matèria de turisme, ja que, segons ha subratllat Vich, "no pot ser que les iniciatives només durin quatre anys" i, després, siguin canviades pel Govern després de la celebració de les eleccions.
Per la seva banda, Carbonell ha reclamat que les administracions de les illes "centralitzin els seus esforços", amb la finalitat que hi hagi un "únic interlocutor" per abordar els assumptes turístics, ja que, segons ha criticat, actualment, hi ha un "pila" de comissions de turisme, el que fa "difícil" qualsevol mena de negociació.
DESUNIÓ EN EL SECTOR TURÍSTIC
A més, ha lamentat que els sectors relacionats amb el turisme "van cadascun pel seu costat", de manera que, segons la seva opinió, cal acabar amb aquesta situació, ja que "la unió fa la força". D'altra banda, ha censurat que algunes normatives estan desfasades i, com a exemple d'això, ha citat l'ordenança municipal d'ocupació de la via pública que hi ha a Palma i que és la mateixa "des de fa 30 anys".
"Les normatives s'han d'adaptar al que necessitem", ha recalcat la presidenta de l'Associació de Restauració de CAEB, qui ha apuntat que, ara mateix, els bars, cafeteries i restaurants no tenen uns requisits tècnics per treure a les terrasses les estufes, de manera que aquestes són "il·legals".
Finalment, ha qualificat d'"insultant" que els responsables polítics continuïn dient que el turisme segueix sent "la cosa més important", tenint en compte que, segons la seva opinió, això ja es dóna per fet des de fa molts anys a Balears.
En el Fòrum també ha intervingut el gerent de la Federació Empresarial Balear de Transports, Salvador Servera, qui ha demanat als hotels que els autocars tinguin els espais "suficients" per poder carregar i descarregar als turistes amb "seguretat".
Alhora, ha indicat que la seva Federació ha instat als transportistes que traslladin l'increment del preu del combustible a les tarifes, ja que, si no les seves empreses "no seran rendibles". En aquest sentit, ha apuntat que cal negociar amb el Govern un canvi que permeti a les empreses de transport tenir una fiscalitat inferior a través d'un "gasoil professional".
Finalment, ha apostat per "innovar" en les excursions, tenint en compte que se segueix tenint la mateixa oferta que fa anys i, a més, estan concentrades en un sol dia de la setmana, cosa que provoca que la flota d'autobusos estigui parada la resta de dies. Per part seva, Iriondo ha considerat que el verdader problema de les excursions és que són "molt cares".