PALMA DE MALLORCA/MADRID 4 Sep. (EUROPA PRESS) -
El telèfon d'informació i assessorament jurídic a les dones víctimes de la violència masclista, el 016, ha registrat 67.194 trucades sobre maltractaments en el seu primer any de funcionament, de les quals 1.632 es van realitzar des de Balears.
Aquesta xifra suposa una mitjana de 185 consultes al dia des de tots els racons del país, segons un informe de la Delegació del Govern per a la Violència de Gènere, facilitat a Europa Press.
Així, aquest servei, que funciona 24 hores al dia els 365 dies de l'any i que no deixa empremta ni en el marcatge ni en la factura, ha rebut una mitjana de vuit trucades a l'hora des que es va posar en marxa, el 3 de setembre del 2007, fins el passat 31 d'agost.
A més, aquest número ha respost altres trucades que van resultar no pertinents, per tractar-se de bromes, insults o amenaces, així com d'errors de marcat, trucades de premsa o consultes sobre matèries que no guarden relació amb la violència de gènere, entre elles les d'alguns homes interessant-se per recursos per a ells.
Aquests marcatges no procedents representen entorn del 78 % del total, percentatge que, segons va explicar a Europa Press el delegat del Govern a aquesta matèria, Miguel Lorente, "és l'habitual en qualsevol servei telefònic gratuït".
Les trucades sobre violència masclista van ser efectuades per dones (81,3 % del total), familiars i amics de les víctimes de la violència de gènere (16,2 %) i professionals i entitats públiques i privades (2,5 %).
AGOST, EL PITJOR MES
Alhora, Lorente va indicar que agost ha estat el mes en el qual més trucades s'han rebut (una mitjana de 228 al dia), fet que s'explica per "ser un període de major convivència de la parella" i pel cas Neira, "que ha provocat una major sensibilització de la societat" cap a la violència masclista.
El delegat també va assenyalar que el "dilluns és el dia de la setmana que més consultes rep el 016 i diumenge el que menys", el que implica que les dones "criden des d'una actitud reflexiva, per aconseguir una informació amb la qual poder prendre decisions sobre la seva vida".
"També és cridaner que la majoria de les consultes es produeixin entre les 9.00 i les 13.00 hores i entre les 16.00 i les 19.00 hores, aprofitant el moment en el qual el maltractador està fora de casa, treballant. Això demostra que les dones no criden en un moment d'acalorament o arran d'uns fets concrets, sinó que és una decisió reflexionada".
Malgrat que l'informe assenyala que "no existeix un perfil de dona maltractada", les dades facilitades per algunes de les dones que trucaren permeten afirmar que la majoria té estudis mitjans o universitaris (63,6%) i menys de 30 anys (28,8%). "Aquests dos fets trenquen amb la idea que els maltractaments es donen fonamentalment en gent d'un nivell soci-econòmic sota i d'edat avançada", va postil·lar.
A més, el 45 % de les dones treballa a temps complet, el 20 % està en atur i el 18 % és mestressa de casa. Respecte a la nacionalitat, el 73,8 % eren espanyoles i el 26,3 % estrangeres.
MADRID I ANDALUSIA, LES COMUNITATS QUE MÉS CRIDEN
L'estudi reflecteix que les autonomies des d'on es van fer més trucades són la Comunitat de Madrid, amb 16.827 consultes, seguida d'Andalusia (10.960) i Catalunya (8.875).
Aquesta llista és seguida per la Comunitat Valenciana (6.868), Canàries (3.671), Castella i Lleó (2.954), Galícia (2.959) i Castella-la Manxa (2.428). Les regions que menys van usar aquest servei són la Rioja, Melilla, i Ceuta, amb 312, 158 i 109 trucades respectivament.