La temporada alta es va saldar a Palmanova i Magaluf amb un mort per imprudència i un increment de les expulsions

Publicado 27/11/2019 18:54:23CET
Presentació del balanç de temporada de l'Associació d'Hotelers Palmanova-Magaluf.
Presentació del balanç de temporada de l'Associació d'Hotelers Palmanova-Magaluf. - ASOCIACIÓN DE HOTELEROS PALMANOVA-MAGALUF

PALMA DE MALLORCA, 27 Nov. (EUROPA PRESS) -

L'Associació d'Hotelers de Palmanova i Magaluf ha realitzat el seu balanç de temporada 2019 en el qual destaquen que tot i que juny va ser "especialment negatiu" en termes d'imatge i tranquil·litat, la temporada es va tancar amb "un sol mort per accident o imprudència, enfront dels quatre morts de 2018".

Així mateix, han destacat que en 2019 s'han incrementat en un 170% les expulsions de clients per mal comportament, que observaven una tendència descendent pràcticament des de 2011.

En termes generals, no obstant això, el sector hoteler confirma la "positiva evolució" en qualitat hotelera i digitalització i alerta de la "necessària" transformació de l'oferta complementària i el manteniment de l'impuls públic-privat per seguir avançant.

En el seu balanç, expliquen que la temporada ha estat "correcta" en termes d'ocupació --especialment en la temporada alta, on va créixer un 2%, en "gran mesura" gràcies a les reserves d'última hora--, si bé s'ha produït una "caiguda dels preus", del 4%.

Segons argumenten, l'enduriment de les condicions competitives enfront de les destinacions emergents, la incertesa del Brexit i la desacceleració de l'economia a Alemanya i els països nòrdics, entre altres factors han generat "un descens de la rendibilitat per a les empreses de la zona".

A això, els hotelers assenyalen que se li afegeix l'increment del cost laboral després de l'aplicació de les pujades (de gairebé un 5% anual) previstes en l'últim conveni col·lectiu.

El president de l'associació hotelera, Maurici Carballeda, ha explicat que "la temporada ha resistit millor de l'esperat" per la "bona gestió gràcies a les inversions realitzades", beneficiant-se sobretot en termes d'ocupació, però "lamentablement, el canvi d'imatge de Magaluf no progressa com tots esperem".

Segons ha explicat, "el turisme d'excessos segueix eclipsant les informacions positives sobre els avanços de la zona, i el desordre del carrer Punta Balena continua llastrant els resultats del conjunt de la destinació".

"Creiem que malgrat les mesures positives adoptades des de l'administració i de la gran tasca que realitzen les forces de seguretat, els recursos que disposen no són suficients per controlar el compliment i aplicació de la normativa", ha dit.

D'altra banda, ha assenyalat que "encara que el sector hoteler ha fet els seus deures, és imprescindible impulsar la modernització també d'una gran part de l'oferta complementària, que emmalalteix d'obsolescència i falta de qualitat".

Entre altres assumptes, els hotelers han destacat el "canvi de model", ja que "per primera vegada", la suma del negoci generat a través dels canals propis i els intermediaris en línia va superar a la touroperació tradicional i que solament "el 12% de les places de la zona estaria sense reformar en la temporada 2020".

Així mateix, l'ocupació hotelera de Palmanova i Magaluf ha millorat en un 1,2%, en la temporada alta de maig a octubre, especialment a Magaluf on l'ocupació va augmentar un 6,19% mantenint-se estable a Palmanova.

De gener a octubre de l'exercici 2019 es va registrar una lleugera pujada a Palmanova (+1,45%) i un descens del 3,5% a Magaluf, especialment acusat en temporada baixa.

Per mercats d'origen, Palmanova i Magaluf van seguir sent una destinació prioritària per als britànics, que van representar el 44% dels visitants, i que van mantenir la seva presència de l'any anterior.

A més, davant la "creixent incertesa", el sector demana la col·laboració de l'Ajuntament per aglutinar a tots els sectors en la millora de la qualitat i competitivitat.

Respecte als operadors, els principals van ser Jet2Holidays, que ha mantingut el lideratge amb el 12% dels clients, seguit per Booking.com el 9%, On the beach amb el 5,5%, Expedia 4% i Tui 3,5%.

En aquest sentit, el desaparegut Thomas Cook UK era el sisè en volum i representava per a la zona un 3%, aproximadament unes 124.000 estades.

L'associació espera que el "buit" deixat per aquest operador especialment, en matèria de connectivitat aèria de la destinació, "hagi estat adequadament cobert per altres al començament de la temporada vinent mitjana i alta".

EXEMPLE DE RECONVERSIÓ

Finalment, els hotelers manifesten que en les fires internacionals ja es parla de Magaluf com a exemple de reconversió i les dades tant de Policia Local com de Guàrdia Civil indiquen que "ha millorat la convivència i que cal seguir treballant per desterrar els focus que eclipsen aquest canvi". Aquestes dades es faran públics aquest divendres en la Diada de la Policia Local de Calvià.

Pel seu costat, l'alcalde de Calvià, Alfonso Rodríguez Badal, ha participat en la presentació d'aquest balanç de temporada, reiterant el seu suport a continuar avançant en la qualitat i seguretat en les dues destinacions, destacant el treball conjunt de l'administració local amb la iniciativa privada per afrontar els reptes.

Contador

Para leer más