AMPL.- Garzón.- Associació Memòria de Mallorca es querella contra dos magistrats del Tribunal Suprem per prevaricació

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 12 abril 2010 19:32

MADRID/PALMA DE MALLORCA, 12 d'abril (EUROPA PRESS)

L'Associació de Recuperació de la Memòria Històrica de Catalunya (ARMHC) i l'Assocació Memòria de Mallorca (MdM) van presentar avui una querella per prevaricació contra el magistrat del Tribunal Suprem (TS) Luciano Varela i contra el president de la sala penal d'aquest òrgan, Juan Saavedra, perquè considera que tots dos van cometre prevaricació en les resolucions que portaran a la banqueta al jutge de l'Audiència Nacional Baltasar Garzón per la seva investigació dels crims franquistes.

La representant de la Coordinadora de Col·lectius de Víctimes Franquistes, Llani Álvarez, ha estat l'encarregada de presentar la querella i va llegir un comunicat a les portes de l'alt tribunal assenyalant que els dos magistrats han vulnerat el dret amb la finalitat de seure a Garzón a la banqueta, fet que suposa "un atac frontal contra les víctimes" de la repressió franquista, a les quals deixen en un "total desemparament".

Respecte a Varela, que ha estat l'instructor de la querella contra el jutge, les associacions consideren que va prevaricar al mantenir la imputació a Garzón a posta que els arguments utilitzats pel titular del Jutjat Central d'Instrucció número 5 per investigar el franquisme són defensables jurídicament, suposen l'aplicació de pactes i convencions internacionals, i eren dirigits a perseguir delictes contra els drets humans.

Pel que fa al president de la sala penal, els querellants consideren que també ha dictat resolucions injustes al desestimar tots els recursos interposats per Garzón en defensa seva, denegar la personació de les associacions de memòria en aquesta causa i no haver resolt encara sobre qui té la competència per investigar les fosses, tal com li han plantejat jutjats com el de Granada i L'Escorial (Madrid).

A preguntes dels periodistes, Álvarez ha dit desconèixer les raons que han portat al magistrat Varela a perseguir a Garzón i si aquestes són o no personals, i que el que importa als querellants és saber si les seves decisions s'han pres vulnerant el dret.

"Encara menys entenem que el Tribunal Suprem hi hagi consentit que prosperi la denúncia de Falange i l'extrema dreta contra l'únic jutge que s'ha atrevit a investigar els gravíssims crims contra la humanitat de la Falange i els seus aliats feixistes durant la guerra civil i la dictadura", va exposar la coordinadora dels Col·lectius de Víctimes del Franquisme.

A més, Álvarez ha afegit que, pel "desemparament absolut" que segons la seva opinió somet a les víctimes de la dictadura dels poders públics, les associacions de Mallorca i Catalunya, "fent ús del seu legítim dret a demanar empara als poders judicials", han presentat una querella criminal per prevaricació als dos magistrats.

En el cas de Valera, les associacions querellants estimen que ha incorregut en prevaricació a l'entendre que la seva actuació s'ha produït "a posta" que les decisions adoptades per Garzón "són sostenibles en el pla jurídic" d'acord amb els criteris marcats en el Dret Internacional.

D'altra banda, Álvarez ha informat que les associacions destaquen que aquest magistrat ha mantingut la seva imputació al jutge de l'Audiència Nacional "tot i saber" que l'existència de les diligències que han causat el procediment contra Garzón intentaven investigar "les més greus violacions de drets i crims de la humanitat" Coincidint amb la presentació de la querella es van presentar a les portes de l'alt tribunal una desena de membres d'altres associacions de la memòria històrica per recolzar la iniciativa de les organitzacions catalana i balear.

Portaven pancartes al·lusives al cas en les quals es podia llegir, entre d'altres consignes, 'Per qui vela el jutge Varela?'.

ES NEGA LA INVESTIGACIÓ

El president de l'ARMHC, Manuel Perona, Manel Perona, va mostrar avui en roda de premsa a Torrelles de Llobregat la "profunda indignació" pel procés contra Garzón, perquè deixa "desemparades a les víctimes".

Per a ell, els poders públics es neguen així "una vegada més" a investigar els crims del franquisme i la Guerra Civil i a respondre les demandes de les famílies de desapareguts.

Perona ha lamentat que Varela "segueix mantenint la seva imputació, a posta que les decisions del jutge Garzón són sostenibles i jurídicament acceptables".

Ha afegit que la causa oberta per Garzón és per detencions il·legals i desaparicions forçades, uns delictes que són "crims contra la Humanitat contra els que no es poden aplicar ni prescripcions ni lleis d'amnistia".

A més, ha lamentat que el procés contra Garzón s'hi hagi obert amb la denúncia "d'un pseud sindicat d'extrema dreta i d'una organització com la Falange Espanyola, representants ideològics dels quals van perpetrar la majoria dels crims contra la Humanitat comesos aquells anys".

Manel Perona es va preguntar com Falange pot seguir sent un partit legal i pugui denunciar "a l'únic jutge que s'ha atrevit a investigar els crims contra la dictadura de la Falange i dels seus aliats feixistes".

Les associacions de la memòria històrica de Catalunya i de Mallorca representen a 1.300 famílies de víctimes del franquisme.

Les dues entitats han obert la porta a associacions de la resta d'Espanya perquè se sumin a la querella i, segons Perona, ja existeixen "algunes peticions d'integrar-se a ella".

Contenido patrocinado