PALMA DE MALLORCA, 5 Nov. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Turisme tindrà un pressupost total de 74.660.740 euros en 2009, tot i que el seu titular, Miquel Nadal, espera poder duplicar-lo a través de les entrades econòmiques que generi el consorci per a la regularització de les places hoteleres, segons va exposar en la compareixença que va realitzar avui davant la Comissió d'Hisenda i Pressupostos del Parlament balear, en què va considerar que els comptes del pròxim any es caracteritzen per la limitació de la despesa corrent i de la promoció turística.
En la seva intervenció, Nadal va destacar que els pressupostos per al pròxim exercici registren un increment del 7,3 % respecte els del 2007, va considerar que són "de transició", "ampliables", i que "faciliten" la iniciativa privada. A més, es va comprometre a "gastar millor" les partides reservades a la promoció turística, que pateixen el mateix "esforç de contenció" que es dóna en altres àrees del Govern.
Segons va indicar Nadal, l'augment dels ingressos que generi la regularització de places alegals serà destinat "íntegrament" a l'increment de la competitivitat d'empreses i zones turístiques, de manera que aquesta activitat, que és una de les quals s'han vist menys afectades fins ara per la crisi econòmica, "segueixi creant llocs de treball", per la qual cosa va afirmar que espera que "segueixi mantenint el mateix dinamisme que ha demostrat fins ara", va dir.
Per capítols, els pressupostos de la Conselleria de Turisme per a 2009 es reparteixen entre 48.734.110 euros assignats per a la realització d'inversions a través d'empreses públiques, fet que suposa un descens del 0,7 % respecte a la mateixa partida el 2007. En canvi, les despeses dels organismes pertanyents a aquest departament del Govern --Ibatur, Inestur, Fundació per al Desenvolupament Sostenible, etc.-- registren un increment del 56,86%, amb 14.544.519 euros; mentre es congelen les inversions, a les quals es dediquen 5.134.280 euros i registren tímids augments del 2% i el 2,55%, respectivament, les partides de despeses corrents i de personal.
Aquests apartats repunten gairebé un milió d'euros el pressupost que disposarà en 2009 l'Institut Balear de Turisme (Ibatur), que aconseguirà els 24,6 milions d'euros en total; mentre que el de l'Institut d'Estratègia Turística (Inestur), registrarà un descens atribuïble al fet de què deixarà de gestionar quantitats que fins ara es dedicaven al projecte del Palau de Congressos de Palma, que ara es troba ja en fase de construcció.
10 VEGADES MÉS A DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE
Per la seva banda, la Fundació per al Desenvolupament Sostenible de les Illes Balears, rep una important injecció econòmica per part de la Comunitat Autònoma, que suposa multiplicar per deu l'aportació anual destinada a aquesta entitat, en passar dels 330.000 euros que li dedicava anualment a 3.255.533 euros, que es divideixen entre 1,56 milions d'euros destinats a inversions i 1,69 milions d'euros per cobrir les despeses corrents, entre els quals s'inclouen algunes reformes al centre Cultural Costa Nord, amb deu anys d'antiguitat.
En conjunt, Nadal va considerar que aquests pressupostos són els "millors" amb els que el seu departament podia comptar "en el pitjor context" i, segons va detallar, serviran per completar el Pla de Màrqueting iniciat a començament d'aquesta legislatura, que es basarà en la promoció de les illes com marques diferenciades, a continuar combatent l'estacionalitat; i alhora, com a conseller, es va reservar altres comesos específics, com negociar amb les companyies aèries perquè s'impliquin en la promoció de les illes, així com perquè no redueixin freqüències que a l'estiu caldran per al turisme.
PP DEMANA 30 MILIONS MÉS
Per la seva banda, el PP presentarà una esmena parcial als pressupostos presentats avui per Nadal, de manera que s'incrementin en altres 30 milions d'euros, ja que els considera "continuistes" i "francament escassos", segons va dir el portaveu d'aquest partit per a assumptes turístics, Joan Flaquer, qui va dir coincidir "plenament" amb Nadal en la complexitat de la conjuntura econòmica actual, però només "parcialment" en les partides previstes per a 2009, amb les quals va dir sentir-se "decebut", segons va manifestar en la seva interpel·lació.
Concretament, Flaquer va assenyalar que els 3,5 milions d'euros previstos per a publicitat són insuficients, mentre que "retirar recursos" en la participació en fires internacionals és una decisió que "ha de prendre's amb molta calma". També va reprotxar al conseller que no fes referència a projectes tan importants com la rehabilitació integral de la Platja de Palma, per la qual cosa va considerar que existeix "poc compromís" per part del Govern i, en la mateixa línia, va detectar omissions en el cas d'iniciatives a Eivissa, com el seu palau de congressos.
A aquestes qüestions, Miquel Nadal va respondre que a ell també li sembla insuficient la part del pressupost dedicada a promoció, que les partides destinades a fires reflecteixen les "despeses reals" que es preveuen realitza, i que, de moment, el Govern no deixarà de ser present en totes les principals. I, en resposta a la recomanació del portaveu popular que "aprofiti de veritat aquesta situació d'avinença entre institucions" amb el mateix color polític, va garantir que, si no obté inversions per a zones turístiques madures de Balears, "no serà a falta d'esforços o de fer viatges a Madrid", va concloure.