Cada balear gastarà en les rebaixes de l'estiu una mitjana de 90 euros, segons FUCI

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 30 junio 2009 16:56

PALMA DE MALLORCA/MADRID 30 Jun. (EUROPA PRESS) -

Cada balear gastarà una mitjana de 90 euros en les rebaixes d'aquest estiu, que a les illes començaran el pròxim 7 de juliol, mentre que a la resta del país arrencaran demà, amb una previsió de despesa mitja per persona un 5,5% inferior a l'any passat, segons una enquesta feta per la Federació d'Usuaris i Consumidors Independents (FUCI) durant el mes de maig a 3.000 consumidors.

Així, aquesta Federació estima després de fer l'enquesta que cada espanyol es gastarà una mitjana de 90 euros en les rebaixes, una quantitat que varia en funció de la comunitat autònoma. Així, com ja va ocórrer l'any passat, Madrid és on més despesa faran els consumidors (105 euros de mitjana), seguit de València (102 euros), Rioja (100 euros), el País Basc (98 euros), Navarra (95 euros), Catalunya (95 euros), Andalusia (90 euros), Aragó (90 euros), Balears (90 euros), Canàries (90 euros) i Castella-la Manxa (90 euros).

Per sota dels 90 euros se situen Múrcia (88 euros), Castella i Lleó (86 euros), Astúries (82 euros), Cantàbria (81 euros), Galícia (81 euros) i Extremadura (80 euros).

En el cas de Balears, la patronal Pimeco va pronosticar que les rebaixes van a ser breus però "molt agressives", i en què tots els empresaris del petit comerç "lluitaran per no permetre que es perdi ni una sola venda".

En un comunicat, l'associació ha explicat que aquesta predicció respon que la retracció de les vendes motivada per la crisi comporta que el comerç afronti aquesta campanya amb un volum "important" de gènere i amb la necessitat de liquidar-lo en aquest període de descomptes.

Sobre aquesta qüestió, des de Pimeco van incidir que el petit comerç utilitza aquest període de temps per saldar les restes de gènere i així poder efectuar el proveïment de l'estoc de nous productes de moda de la temporada que ve. Per aquesta raó, els sectors comercials que "per excel·lència" precisen d'aquesta campanya són els relacionats amb productes vinculats a la moda -roba, complements, especialment- i delimitats pel efímer de les seves tendències.

Per la seva banda, la presidenta de FUCI, Agustina Laguna, ha assegurat en un comunicat que "la crisi porta als consumidors a comprar només els articles que realment necessiten prescindint del superflu, tot i els agressius descomptes que els comerços van a fer" en els mesos de juliol i agost.

En aquest sentit, l'enquesta reflecteix que els consumidors no només van a fer una despesa menor sinó que a més tenen pensat fer algunes mesures d'estalvi com és evitar les marques (23%), comprar el que estàs més rebaixat (31%) o només el que necessiten (35%).

Respecte a les decisions de compra, gairebé un de cada dos espanyols comprarà alguna cosa en rebaixes, sent el percentatge més gran en el cas de les dones (53%) que al dels homes (39%). La roba i complements segueixen sent els articles més demandats en rebaixes pels consumidors, tot i que els homes mostren un "interès creixent" en articles de tecnologia.

De l'enquesta es desprèn també que l'única autonomia en la qual puja la despesa respecte a l'any passat és a Canàries on els consumidors preveuen gastar una mitjana de 90 euros, mentre que a Castella-la Manxa i Navarra es manté la mateixa despesa que el 2008 i a la resta d'autonomies la despesa baixa.

D'altra banda, FUCI adverteix d'un "important desconeixement" dels drets i deures dels consumidors, el que es demostra que "només un 17% dels espanyols coneix qual és la garantia dels béns de caràcter durador". Tot i això, els espanyols protesten més, el que es tradueix que sis de cada 10 han presentat alguna reclamació, la majoria perquè l'article estava deteriorat (50%) o perquè va presentar anomalies després del seu ús (34%).

Des de la FUCI s'advoca per "un consum racional, calculat i exigent" durant les rebaixes i es recorda que les rebaixes deuen ser "en el preu i no en la qualitat". Per aquesta raó, recomanen fixar un pressupost previ i "respectar-lo al màxim", fent una llista de les compres necessàries, i revisar amb atenció les etiquetes, en les que ha de figurar la talla, composició i tractament aconsellable de rentat en el cas de peces tèxtils.

Alhora, s'aconsella observar que en cada producte s'indiqui, de manera clara, el preu passat i el preu rebaixat o si no n'hi ha, el percentatge de rebaixa i els mitjans de pagament. A més, els consumidors recorden que si compra un bé de caràcter durador, la garantia és per un període de dos anys i que si ha de reclamar durant els primers sis mesos serà el comerciant el que hagi de provar que el defecte del producte sobre el qual es reclama no és de fabricació.

Finalment, FUCI avisa que cal exigir i guardar sempre el justificant de compra com a única garantia davant d'una possible devolució o reclamació i que l'establiment ha d'acceptar les devolucions dels productes defectuosos.

Contenido patrocinado