PALMA DE MALLORCA, 2 Jul. (EUROPA PRESS) -
Una auditoria tècnica sobre les obres de les dues autovies d'Eivissa ha revelat que aquestes actuacions es van pressupostar en el conveni de Carreteres en 8,33 milions d'euros, tot i que van tenir un cost real de més de 150 milions, i alhora ha determinat que el passat Govern del PP "no era competent per executar cap les dues infraestructures" en el moment del seu encàrrec.
Així ho ha informat aquest divendres el conseller d'Habitatge i Obres Públiques, Jaume Carbonero, en la roda de premsa que es celebra cada setmana per donar part dels acords tancats al Consell de Govern en què va estar també la portaveu de l'executiu balear, Joana Barceló.
Les dues infraestructures auditades han estat el nou accés a l'Aeroport i el desdoblament de la carretera d'Eivissa a Sant Antoni, sobre les quals s'ha emès tota una sèrie d'informes sobre els projectes, les expropiacions que es van realitzar, les licitacions, les obres i l'impacte ambiental.
Respecte als resultats d'aquesta, Carbonero ha destacat l'elevat cost que van assolir les dues actuacions que es va excedir de manera considerable respecte a allò pressupostat en el Conveni de Carreteres signat amb l'Estat en 1998 i 2004, així com que el Govern no era competent per dur-les a terme en el moment en el qual es van encarregar ja que les competències en Carreteres ja s'havien traspassat llavors als Consells Insulars. Així, el conseller ha afirmat que es va incomplir la Llei 16/2001 de transferències de les competències de carreteres als Consells Insulars.
Alhora, ha assegurat que el projecte d'aquestes obres no només no va comptar amb l'informe favorable de la Direcció General de Recursos Hídrics, sinó que fins i tot se n'havia emès un de desfavorable.
A més, Carbonero ha assenyalat que el projecte inicial d'aquestes obres ha patit modificacions considerables durant el procés d'execució, com per exemple el canvi de tipus de drenatge, que haurien precisat tornar a passar per tràmits com el d'informació pública o un informe d'impacte ambiental.
Els resultats de l'auditoria llancen a més la conclusió que en cap de les dues obres, els plecs de clàusules administratives particulars incloïen l'obligació a l'empresa concessionària de destinar l'1 % cultural, per la qual cosa es va incomplir la Llei de Patrimoni Històric de les Balears. Carbonero ha afegit que, a més, el concurs hauria d'haver -se declarat desert tenint en compte que cap de les empreses aspirants a ser adjudicatàries complia amb tots els requisits marcats en el plec de la convocatòria.
Carboner ha informat que, tot i que les obres de desdoblament de la carretera d'Eivissa a Sant Antoni es van pressupostar en 4,7 milions d'euros, finalment el contracte que es va licitar ha estat per 93,21 milions. El conseller ha dit també que únicament s'ha creat una instal·lació encarregada de comptabilitzar la quantitat de cotxes que utilitza aquesta infraestructura, quan el projecte estipulava que serien tretze. Aquesta autovia és de peatge a l'ombra, per la qual cosa aquesta dada resulta rellevant per establir el que s'ha de pagar cada any a l'empresa explotadora.
Pel que fa a les obres del nou accés a l'Aeroport d'Eivissa, es va acordar amb el Ministeri de Foment una actuació de 3,63 milions que finalment va costar 66,36 milions, als quals caldrà afegir una quantitat addicional de 4,5 milions d'euros per fer les obres de drenatge. Així, Carbonero ha puntualitzat que aquest projecte preveia un cost d'operació i manteniment de 165.000 euros a l'any i per quilòmetre, una quantitat que els auditors han considerat "molt elevada" i que triplica el cost d'aquest tipus d'obres, i que inclou una partida de 61.420 euros per tres màquines draganeus que "no s'han trobat en la instal·lació".
El conseller ha informat també que les terres que es van extreure per soterrar la carretera es van dipositar en uns terrenys pròxims i no en unes pedreres condicionades, tal i com preveia el projecte. L'empresa concessionària ja ha estat informada per part del Govern de la seva obligació de retirar aquestes terres. En cas contrari, la Conselleria s'encarregarà de fer-ho amb càrrec a la fiança que en el seu moment va dipositar l'adjudicatària.
Segons l'opinió del titular de carreteres, els resultats de l'auditoria concreten dos aspectes "comuns" amb l'acció política del passat Govern Popular: "l'excés dels diners públics" i "les irregularitats administratives i jurídiques". Per aquesta raó, ha informat que aquests informes s'han posat a disposició dels serveis jurídics de la comunitat, que determinaran les mesures a emprendre. En qualsevol cas, ha precisat que les mesures que es puguin prendre de manera directa, com la retirada de la terra mal dipositada, es realitzaran immediatament.