Els 1.500 treballadors d'AENA de Balears voten avui en referèndum el preacord assolit amb l'ens

Aeropuertos
AENA
Actualizado: jueves, 24 marzo 2011 12:48

La seva ratificació desconvocarà la vaga i ampliarà el I Conveni Col·lectiu d'AENA fins a 2018


PALMA DE MALLORCA, 24 Mar. (EUROPA PRESS) -

Els 1.500 treballadors d'Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) a Balears votaran aquest dijous el preacord assolit entre la companyia pública i els sindicats CCOO, UGT i USO divendres passat i que permetrà desconvocar la vaga de 22 jornades, diversos d'ells per setmana santa i estiu. A nivell estatal, estan cridats a votar més de 11.000 treballadors.

Serà avui, dijous, quan es faci el referèndum en tots els aeroports de les Illes, inclòs Són Bonet, perquè tots els treballadors d'AENA, recolzin o no l'acord. Bombers, personal de manteniment i enginyers, informàtics, senyalers de pistes, administratius, tècnics d'operacions i personal d'atenció a passatgers usuaris i clients (apuc) acudiran al referèndum.

Segons ha informat la secció sindical de CCOO-AENA si els treballadors de l'empresa voten favorablement, demà, divendres, quedarà desconvocada la vaga en AENA prevista per a 22 dies.

En declaracions a Europa Press, el membre de la Comissió executiva de la secció sindical de CCOO- AENA, Ramón Carreras, s'ha mostrat convençut que el preacord tirarà endavant amb el vot positiu de la majoria de treballadors. "Aquests últims dies ens estem deixant la pell a explicar a la gent que és important l'acord i, per tant, espero, crec, espero i confio que els companys ratifiquin el que des de les executives estatals s'ha acordat. És un bon acord el que s'ha aconseguit des de la taula de negociació", ha sentenciat sobre aquesta qüestió.

Els sindicats han celebrat assemblees aquests dies en la majoria dels aeroports espanyols per traslladar als treballadors els continguts de l'acord, l'aprovació del qual per àmplia majoria es dóna per un fet.

Aquest dimarts es van celebrar assemblees informatives en els aeroports de Palma, Menorca i Eivissa per explicar els detalls de l'acord pel qual es garanteixen tots els llocs de treball actuals.

CONTINGUT DE PREACORD

Els sindicats CCOO, UGT i USO, que són contraris a la privatització del 49% d'AENA, estan convençuts que el preacord pactat amb l'ens serà aprovat per àmplia majoria ja que, en espera d'la votació, la primera percepció és de "bona acollida". "Pel que estem veient la gent és molt favorable a l'acord", van apuntar des dels sindicats signants.

Mentrestant, l'Assemblea 9-F de treballadors de l'aeroport de Madrid-Barajas, abonada pel sindicat CGT, continuarà amb les mobilitzacions contra la privatització per no estar d'acord amb allò acordat amb els sindicats CCOO, UGT i USO. Així, mantenen el seu 'acampada' en la T4 de Barajas així com futures cassolades. Els treballadors de Barajas i El Prat són els més perjudicats pel procés de privatització i temen ajustos de plantilla.

GARANTIES D'OCUPACIÓ.

El preacord garanteix que en els contractes de concessió, Madrid-Barajas i El Prat en principi, s'establirà per a cadascun d'ells les plantilles considerades com "mínimes" en la gestió aeroportuària i per a la seva alteració es consultarà prèviament amb els sindicats.

"Qualsevol alteració substancial de l'esmentada plantilla mínima haurà de ser autoritzada per la societat de vigilància i seguiment de la concessió, prèvia consulta amb els sindicats", segons recull el preacord.

Aquesta era la principal reinvindicació dels sindicats, doncs sol a Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat treballen 2.800 treballadors.

Els treballadors que passin a les futures concessionàries quedaran en situació de "suspensió de contracte de treball", sota la modalitat d'"excedència especial". A més, se'ls reconeix la mobilitat laboral, ja que podran concursar en els processos de promoció interna que se celebrin en les empreses del grup AENA i, en cas de reingrés, el temps que hagin treballat en la concessionària comptarà a efectes d'antiguitat.

A més, preveu que els llocs de treball temporals considerats estructurals --per exemple, els que cobreixen contractes de relleu o els de substitució per anticipació de l'edat de jubilació-- es convertiran en fixos, tant en les concessions com en AENA i en la nova societat mercantil AENA Aeroports.

L'acord recull també alternatives per a aquells supòsits que per diverses raons --tècniques, econòmiques, organitzatives o productives-- calgués adoptar per optimitzar la plantilla "de qualsevol dels centres del grup".

Entre les quals hi ha, un mateix lloc de la seva ocupació en un altre centre --a designar per l'empresa mantenint les seves retribucions fins a la seva incorporació en el mateix--; una nova ocupació sempre que for a organitzativament i tècnicament possible i/o la indemnització prevista a l'art. 102 de l'actual V Conveni Col·lectiu.

Alhora, es constitueix una comissió de seguiment de les garanties establertes a l'acord, que estarà composta per vuit representants d'AENA i altres vuit dels sindicats signants --tres per CCOO; tres per UGT i tres per USO--. Així, qualsevol procés de transferència de personal requerirà un informe previ de l'esmentada comissió.

ALTRES CLAUS DE L'ACORD

Un altre punt fort del principi d'acord és la presència d'AENA en el consell d'administració de les societats concessionàries del nou model, concretament en les concessions dels aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.

El document acordat entre les parts amplia a més l'actual conveni col·lectiu d'AENA a AENA Aeroports, a les societats filials que es puguin crear en el futur i a les societats concessionàries de manera que passarà a ser el I Conveni Col·lectiu del grup amb vigència fins al 31 de desembre de 2018.

Finalment, estableix que els cànons que AENA Aeroports obtingui dels aeroports concesionats, així com els ingressos que rebi de les societats filials, serà utilitzats per al funcionament de la xarxa garantint així la seva viabilitat econòmic financera. Les dues parts es comprometen també a promoure i participar en la negociació d'un conveni marc del sector aeroportuari d'àmbit estatal.