Les reclamacions sobre transport aeri segueixen concentrant el gros de queixes davant de Consum, amb un miler el 2007

Actualizado: miércoles, 12 marzo 2008 17:21

PALMA DE MALLORCA, 12 de març (EUROPA PRESS)

Les denúncies i reclamacions en matèria de transport aeri segueixen concentrant el gros de queixes presentades pels ciutadans davant de la Direcció General de Consum, que van ascendir a 999 el 2007, motivades sobretot a retards, cancel·lacions, overbooking i pèrdua de maletes.

Així ho va informar en roda de premsa el director general de Consum, Diego González, durant la presentació de la memòria corresponent al passat exercici, i on va ressaltar l'augment de les reclamacions realitzades pels consumidors, que assoliren un total de 5.970, un 23,32% més que el 2006. González va argumentar que aquest augment ve motivat pel fet que l'usuari coneix molt millor els seus drets en matèria de consum.

En aquest aspecte, va explicar que l'increment de les reclamacions s'entén, també, gràcies al telèfon d'atenció gratuïta i de la pàgina web a la qual els consumidors poden acudir per saber quins són els seus drets.

Un altre dels sectors més denunciats segueix sent el de la telefonia, que només el 2007 va provocar 595 reclamacions entre els consumidors, relacionades sobretot amb la duplicitat de factures, sol·licituds de baixa no efectuades, així com l'incompliment d'ofertes contractades pel client.

En la memòria, González va fer referència també a les diferents actes d'inspecció aixeques l'any passat, un total de 2.253, 175 més que l'exercici anterior, i que van correspondre a productes alimentaris (458), productes industrials (1.487) i serveis (308).

Durant l'any passat, la Direcció General de Consum va portar a terme un total de 27 campanyes d'inspecció de diferents àmbits, destacant-se 12 campanyes nacionals, 6 autonòmiques de control del mercat i 9 referents a la retirada de mostres.

González va fer especial èmfasi en la "Xarxa d'Alerta", que correspon a productes perillosos, informant QUE es van recollir un total de 2.128 notificacions, cosa que representa una pujada del 67% respecte l'any anterior.

En el mateix ordre de coses, González va afirmar que només a Balears es van notificar a la 'xarxa d'alerta' 31 productes, entre els quals destaquen les joguines, amb 21 notificacions. En aquest sentit, des de la Direcció General de Consum es van portar a terme mesures cautelars, amb la immobilització de prop de de 32.000 productes.

Així, un total de 7.874 aliments amb etiquetatge incorrecte, i 5.231 joguines, entre d'altres productes, van ser els més immobilitzats per l'organisme dirigit per González.

ARBITRATGE I EXPEDIENTS SANCIONADORS

Durant el 2007, un total de 1.253 sol·licituds d'arbitratge van ser presentades davant de la Junta Arbitral de Consum de les Illes, amb un increment del 59% respecte l'exercici anterior, el que s'havien presentat 787.

La Junta Arbitral va resoldre 709 sol·licituds, de les quals 342 es van acordar per mediació prèvia de la Junta, i 367 per col·legis arbitrals, per mitjà del "laude", que cap recordar té el mateix valor que una sentència judicial.

En matèria d'expedients sancionadors, González va afirmar que "es van iniciar a Balears un total de 399, dels quals 80 feien referència a telecomunicacions, telefonia i Internet". El següent sector més afectat va ser el de l'aviació, amb 51 expedients. El valor total de les sancions econòmiques puja a 533.147 euros.

En la mateixa roda de premsa, González va fer referència a diferents activitats i propostes com és la publicació de sis fullets informatius "sobre temes relacionats amb el consum" perquè els ciutadans siguin més conscients del consum. Va destacar, entre d'altres, 'Com Reclamar', 'Serveis d'Assistència Tècnica (SAT)', i 'Transport Aeri'.

DIA DEL CONSUMIDOR

González va recordar que s'editarà un número especial de la revista 'Qüestions de Consum', amb motiu de la celebració del Dia del Consumidor, dissabte que ve, i alhora va invitar als ciutadans a participar en les jornades sobre 'Arbitratge de consum' i 'Consum Solidari' convocades per al divendres i dissabte en Can Campaner.