MADRID, 18 Jun. (EUROPA PRESS) -
El grup Marsans, controlat actualment per Posibilitum Business, calcula que haurà de prescindir d'entre 600 a 900 llocs de treball, fet que suposa un 43,2% dels 2.079 treballadors que actualment manté la companyia perquè Viatges Marsans "sigui una empresa viable".
"Per sobre d'aquests paràmetres l'empresa, tal com està configurada, i encara complint les dues premisses descrites, no seria viable", ha assegurat la nova direcció de Marsans, que es va reunir avui amb el comitè d'empresa dels treballadors, al qual ha presentat aquesta i altres noves mesures d'aquí al seu pla de viabilitat.
Prèviament a la reunió, fonts sindicals havien calculat que la nova direcció podria anunciar un ERE sobre 1.000 treballadors i deixaria al grup amb una xarxa de 300 oficines de les 700 que té actualment, incloent les de Viatges Gresol.
En un comunicat, Posibilutum ha explicat que un dels seus tres objectius és "activar les vendes i recuperar l'activitat comercial" i ha assegurat que durant la present setmana ha mantingut "contactes" en aquest sentit amb l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) per tal que Marsans torni a emetre bitllets d'avió.
La sensació després dels primers contactes és "bona" i no es descarta" arribar a un acord en dates pròximes, assenyala la nota, que també anuncia l'existència de reunions amb touroperadors disposats a treballar amb Marsans "amb les convenients garanties", el que permetria que l'empresa pogués vendre paquets de vacances i hotels.
En segon lloc, la nova direcció afirma haver emprès un "exhaustiu anàlisi" dels escenaris de rendibilitat" que toleraria l'estructura de Marsans per identificar "un punt d'equilibri".
RETALLADES DE COSTOS I AJUST DEL SEGMENT EMPRESES
A més de l'esmentat retallada d'ocupacions, Posibilitum ha assenyalat que l'ajust de l'estructura "passa pel cessament d'activitat dels punts de venda no estratègics". A més, s'ajustaria la dimensió i estructura del departament d'empreses, la activitat de la qual "és gairebé nul·la a dia d'avui però que té al voltant de 400 persones".
Alhora, es procedirà a un redimensionament en l'estructura dels serveis centrals per adequar-los al nivell de servei necessari per a la nova organització. "Els costos i despeses diversos en general es veuran reduïts notablement", ha assegurat Posibilitum.
Finalment el grup anuncia que ha rebut "nombroses trucades d'empreses" interessades en la compra de certs actius. En aquest sentit, la nova direcció aclareix que el programa de desinversions es desenvoluparà d'acord amb les entitats financeres i de manera ordenada "intentant maximitzar el valor dels actius que es venguin, evitant operacions a qualsevol preu".
Posibilitum assegura que la nova direcció de Marsans ha estat "a cada moment transparent" des de la presa de control de la societat, que ha vingut compartint aquest pla de viabilitat amb "treballadors, clients, proveïdors i entitats financeres" i deixant constància del seu compromís "per dotar de viabilitat a la societat". "Tot i això, la viabilitat passa per l'afecció al compliment dels tres punts", ha precisat.
L'OPERACIÓ
El president de la CEOE, Gerardo Díaz Ferrán, i el seu soci Gonzalo Pascual van vendre fa deu dies la societat Teinver i Viatges Marsans a Posibilitum Business, propietat de l'empresari Àngel de Cabo, per 600 milions d'euros, incloent els passius del grup, que superen els 300 milions d'euros.
Els gairebé 3.000 treballadors que romanen vinculats a Marsans, després de la marxa de gairebé 1.000 treballadors a altres empreses del sector arran dels problemes del grup, van expressar els seus dubtes sobre la venda de la qual era la segona major agències de viatges espanyola a una empresa sense experiència en el sector turístic.
Just fa una setmana el mateix Díaz Ferrán assegurava que els treballadors no tenien "per què estar preocupats", ja que De Cabo trauria les dues empreses endavant. "Hem venut Marsans, una empresa que té problemes de tresoreria però no d'una altra cosa, i les altres estan funcionant perfectament", ha afirmat.
El passat 21 d'abril, la IATA va decidir retirar a Viatges Marsans la llicència per a la venda de bitllets d'avió, exigint-li un aval de 20 milions d'euros per recuperar-lo. Després, Viatges Marsans va demandar a la IATA per aconseguir que li tornés la llicència, tot i que va perdre la batalla als jutjats.
Una vegada es va precipitar la crisi del grup, Marsans no va poder fer front al pagament del BSP --banc que paga per avançat els bitllets d'avió-- de la IATA, acumulant un deute de cinc milions d'euros, que ara intenta resoldre.