PALMA DE MALLORCA 16 Dic. (EUROPA PRESS) -
El partit UM va apressar al Ministeri de Foment que "expliqui" quins criteris està seguint per establir la cogestió en els 47 aeroports de la xarxa estatal d'AENA i, al mateix temps, ha demanat al seu responsable, José Blanco, que informi sobre la situació econòmica de tots ells, dels quals només set "són rendibles", ha assegurat el diputat d'aquesta formació al Parlament balear, Josep Melià.
En una reunió mantinguda avui amb els mitjans de comunicació, on el parlamentari va estar acompanyat per un membre de la sectorial de Turisme d'UM, Antonio Rabassa, ha indicat que a UM "ens sembla impresentable que el model de cogestió reservi a l'Estat el paper decisiu", així com que la gestió "centralista" d'AENA "no té cap lògica al segle XXI", ha precisat.
Melià ha recordat també que el criteri que s'havia fixat per establir quins aeroports podrien passar a tenir una gestió mixta públic-privada --amb participació de les comunitats autònomes-- establia que s'inclouria tots aquells que rebessin més de 30 milions de passatgers a l'any, el que incloïa només a Madrid i Barcelona, i excloïa al de Palma, amb 22 milions de passatgers el 2008.
Tot i això, a causa de la crisi, El Prat ha baixat en trànsit aeri i ja està per sota del límit de passatgers impost per Foment, tot i la qual cosa, serà inclòs amb certesa en la primera fase de la cogestió, mentre que no se sap quina decisió es prendrà respecte a Son Sant Joan. Per això, el polític "demana" que José Blanco "faci públiques les xifres" de la gestió aeroportuària actual, alguna cosa que farà abans que acabi l'any.
Per a Melià la cogestió aeroportuària és una "qüestió de supervivència" per a les illes, que "no podran arribar a mai la desestacionalització" si no és que controlin les taxes que es paguen en els terminals. I, els beneficis econòmics que s'obtenen en uns serveixen per "pagar el dèficit d'altres", en molts casos, "comunitats autònomes que són competència turística de les Balears", una situació que UM vol canviar.