PALMA DE MALLORCA, 29 d'abril (EUROPA PRESS)
Unes 70.000 persones a Balears pateixen asma, de les quals 56.000 patirien també rinitis al·lèrgica, una malaltia inflamatòria de l'aparell respiratori que provoca dificultat en la respiració (dispnea) i que està molt estesa entre la població, en particular aquella que viu en les grans ciutats.
Segons un comunicat emès avui, el pròxim dia 6 de maig se celebrarà internacionalment el 'Dia Mundial de l'Asma', una malaltia que afecta a més de 300 milions de persones en tot el planeta. En aquest context, es presenta l'última revisió de la Guia ÀRIA, una iniciativa de l'Organització Mundial de la Salut que, actualment, constitueix el referent internacional pel tractament de la rinitis al·lèrgica i la resta de malalties associades a aquest problema.
Així, un dels aspectes més importants posats de manifest en aquesta revisió és el de l'estreta relació entre l'asma i la rinitis al·lèrgica i la necessitat de pensar i abordar els dos problemes respiratoris com si es tractés d'una sola malaltia.
Segons el coordinador de la Unitat de Rinologia del Servei de Otorrinolaringología del Hospital Clinic de Barcelona, Joaquín Mullol, "no hauríem de parlar de dues malalties, rinitis al·lèrgica i asma, sinó d'una única malaltia amb manifestació en dos òrgans diferents, perquè darrera símptomes com l'ofec, la tos o l'obstrucció nasal hi ha un concepte unificat que es flama inflamació, i aquesta es manifesta tant a nivell de nas com a nivell de pulmó"
Per aquesta raó, avui dia i tal com es preveu ja en la Guia ÀRIA la rinitis al·lèrgica constitueix un factor clau en el pronòstic de l'asma, especialment si aquest es mesura en termes de qualitat de vida.
En aquesta línia, l'al·lergòleg del Servei de Pneumologia i Al·lèrgia Respiratòria de l'Hospital Clinic, Antonio Valero, va assenyalar que "les actualitzacions de la Guia ÀRIA afirmen i consoliden que la rinitis afecta la qualitat de vida i genera molts costos tant directes com indirectes, disminuint el rendiment escolar i laboral".
D'altra banda, el cinc per cent de la població mundial, o el que és el mateix, una de cada 20 persones pateixen els símptomes de l'asma, fet que suposa que 300 milions de persones viuen a tot el planeta amb aquesta greu malaltia respiratòria. D'ells, fins a 270 milions poden també patir les conseqüències de la rinitis al·lèrgica que, si no es controla, pot agreujar i empitjorar el pronòstic de l'asma.
Pel que fa a Espanya, actualment hi ha més de tres milions de persones amb asma i, aproximadament, 2,5 milions que pateixen a més d'asma, rinitis.