AMPL.- Les distracció es converteix en la primera causa dels accidents de trànsit mortals a Balears el 2010

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: viernes, 7 enero 2011 18:13

PALMA DE MALLORCA 7 Ene. (EUROPA PRESS) -

El nombre de víctimes en accidents de trànsit ha ascendit el 2010 a Balears fins a un total de 56 morts, vuit més que en 2009, quan se'n van registrar 48, i alhora la distracció ha passat a ser la primera causa dels sinistres mortals, per davant de la velocitat.

Així, destaca el fet que l'any passat el 40% dels accidents mortals fossin ocasionats per distraccions del conductor, quan en 2009 aquest percentatge ha estat del 30% casos. Així, la distracció se situa com a principal factor de risc per davant de la velocitat, que el 2010 ha estat l'origen del 22% dels accidents amb víctimes, respecte del 44% de l'any passat.

Així ho ha revelat aquest divendres en roda de premsa el delegat del Govern a Balears, Ramon Socías, qui ha informat del balanç de seguretat viària del 2010 de les illes, que assenyala que l'any passat hi ha hagut un total de 3.866 accidents de trànsit, dels quals 2.197 van tenir víctimes i han mort 56 persones d'aquí a les 24 hores següents al succés.

Socías ha destacat que si es comparen aquestes xifres amb les història de l'accidentalitat de les illes són "bones", si bé suposen un important augment (de vuit víctimes) respecte al 2009. Tot i això, ha insistit que mentre hi hagi morts, aquest assumpte seguirà i han estat preocupant.

Cal assenyalar que la comunitat ha experimentat des de 2001 un descens del 62% en el nombre de víctimes mortals, quan s'han registrat 149 morts. Aquesta tendència a la baixa s'ha mantingut amb un repunt en 2003 (quan es van donar deu morts més que l'any passat), un altre el 2007 (amb dues víctimes més respecte a 2006), i l'augment de vuit persones l'any passat.

Respecte a les causes dels accidents mortals, la distracció ha passat a ser la principal, per davant de la velocitat que en 2009 ha estat el primer factor de risc amb el 44% dels casos. El 2010, quatre de cada deu accidents van tenir com causa una badada del conductor. El següent factor de risc és la velocitat amb un 22% dels casos.

Destaca també el factor de l'alcohol, que si bé és la tercera causa d'accident mortal amb un 15%, s'ha incrementat substancialment respecte al 2009, quan ha estat la causa del 6% dels sinistres. Socías ha atribuït aquest augment a un tema de comportament individual "preocupant".

El delegat del Govern ha subratllat entre els elements més "preocupants" el fet que hagin augmentat les víctimes mortals durant l'estiu, que aquest any ha estat "severíssim". Així, mentre en el període d'estiu del 2009 hi ha hagut sis morts entre juliol, agost i setembre, el 2010 hi ha hagut 24, quatre vegades més. Destaca especialment el mes d'agost, que en 2009 hi ha hagut un mort i el 2010, deu.

Per illes, a Mallorca hi ha hagut el 2010 42 morts en accidents de trànsit, respecte dels 36 del 2009. Menorca es manté en quatre morts, mentre que Eivissa incrementa també la xifra de víctimes mortals de vuit en 2009 a deu el 2010.

Un altre aspecte rellevant remarcat pel representant del Govern és que les víctimes mortals menors de 30 anys ha passat de nou en 2009 a 22 el 2010. En aquest sentit, Socías ha posat de relleu que la principal causa de mortalitat entre aquest sector poblacional són els accidents de trànsit.

Alhora, ha remarcat l'increment registrat en les víctimes mortals en accidents amb vehicles de dues rodes, passant de 20 en 2009 a 27 el 2010. Socías ha detallat que en el cas de les bicicletes en 2009 hi ha hagut tres morts i el 2010 cinc; al de les motocicletes 16 el 2010, respecte dels 11 de l'any passat; i al dels ciclomotors cinc, en 2009 i un més el 2010.

Sobre aquest assumpte, Socías ha puntualitzat que en els accidents amb vehicles de dues rodes amb resultat de mort la responsabilitat ha estat del conductor al 62% dels casos, és a dir, sis de cada deu.

Respecte a l'ús dels elements de seguretat, destaca que el 34% de les víctimes mortals el 2010 no els estava utilitzant en el moment del sinistre, respecte del 49% del 2009. Socías ha remarcat que l'any passat un de cada tres dels morts no estava utilitzant els elements de seguretat, tot i que comptaven amb ells en els seus vehicles.

D'altra banda, cal assenyalar que una de cada tres de les víctimes mortals de trànsit són de procedència estrangera. Concretament, dels 56 morts, 16 eren estrangers (onze comunitaris i cinc no comunitaris).

Socías ha indicat, a més, que el 79% dels morts (44) s'ha produït en accidents de trànsit a la carretera, mentre que l'altre 21% ha estat en vies urbanes.

El delegat del Govern ha insistit en la necessitat que la població es conscienciï que reduir la xifra d'accidents de trànsit està "a les seves mans".

Contenido patrocinado