El Congrés donarà aquest dimarts 'llum verda' definitiva a la Llei de Seguretat Aèria

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 15 febrero 2011 16:31

MADRID 15 Feb. (EUROPA PRESS) -

El Ple del Congrés dels Diputats aprovarà de manera definitiva aquest dimarts el projecte de Llei de Seguretat Aèria, pel que s'estableix el Programa Estatal de Seguretat Operacional (PES), es modifica la regulació de la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIC) i s'inclou un nou catàleg d'infraccions en el control del trànsit aeri, amb multes d'entre 250.000 euros a 4,5 milions d'euros per a casos molt greus.

Després del seu pas pel Senat, que va donar 'llum verda' a la nova llei amb el suport de la majoria dels grups, tornarà demà a la Cambra Baixa, on es ratificaran les esmenes introduïdes pel PSOE i la resta de grups de la Cambra Alta.

Entre les quals hi ha destaca la incorporació en el seu art. 48 bis de la tipificació com infracció administrativa "molt greu" del "simular malaltia o disminució de la capacitat psicofísica o dificultar o negar-se a fer controls mèdics", "dificultar, endarrerir o negar-se a rebre les tasques de formació", "obstaculitzar o impedir les proves de qualitat o auditories", així com "la falta injustificada" del lloc de treball.

Per a aquests casos, la multa ascendiria entre els 250.000 euros i els 4,5 milions d'euros o la pèrdua de la llicència de controlador, mentre que per a les infraccions greus se situaria entre els 70.000 i els 250.000 euros.

Les tipificades com lleus suposaran el preparació o una sanció des dels 4.500 euros fins a 70.000 euros. Així, les sancions s'aplicarien de manera automàtica des de l'entrada en vigor de la nova llei.

A més, s'estableix l'obligació de les companyies aèries d'informar de les causes de cancel·lació o retard dels vols, així com dels drets que assisteixen als passatgers afectats.

Pel que fa al transport de manera gratuïta en cabina de l'equipatge de mà, podran incloure's els objectes adquirits en les botigues de l'àrea d'embarcament i únicament podrà denegar-se per raons vinculades a la seguretat, el pes o la mida dels mateixos.

NOU MODEL D'AENA.

En el que es refereix al nou model d'AENA, s'examinarà també l'esmena introduïda al senat pel grup socialista sobre la regulació de les taxes aèries.

Segons aquest canvi, "les societats filials gestores d'aeroports gestionaran i percebran tots els preus privats i les prestacions patrimonials de caràcter públic derivades dels serveis i activitats desenvolupades en els aeroports atribuïts a la seva gestió".

Tot i això, assenyala l'art.70, mitjançant el conveni de col·laboració subscrit entre la futura AENA Aeroports i cada filial es determinarà el percentatge d'ingressos que aquestes hauran d'abonar a AENA Aeroports per al manteniment de la xarxa.

En el projecte s'ha inclòs a més l'aprovació del paper "determinant" dels governs autonòmics i administracions locals, després del pacte assolit entre ERC, PSOE i CiU al Congrés.

MODIFICACIÓ DE LA CIAIAC.

El nou projecte de Llei, que modifica la Llei de Seguretat Aèria del 2003, preveu una nova regulació per a la CIAIC, que serà comú en tota la UE, reforçant la independència de la Comissió mitjançant el seu control parlamentari en la designació del seu president i en la remissió al Congrés de la memòria anual de la seva activitat.

Amb això, es pretén contribuir que la investigació judicial i tècnica siguin "prou independents" per complir amb els seus objectius.

D'altra banda, garanteix el subministrament d'informació dels professionals aeronàutics, que voluntàriament reporten incidents i [fallos] susceptibles de provocar un accident no podent difondre "cap de les dades, gravacions o comunicacions" amb un altre final.

Contenido patrocinado