PALMA DE MALLORCA 7 Abr. (EUROPA PRESS) -
El Fòrum de reflexió educativa sobre l'ensenyament públic i la concertada ha determinat que l'alumnat balear té uns resultats acadèmics i uns nivells de competències bàsiques per a l'aprenentatge que són "clarament insatisfactoris".
Aquesta és una de les reflexions que s'inclouen en el document que el Fòrum ha realitzat després de l'anàlisi detallat de la realitat actual del sistema d'ensenyament públic i concertada i les conclusions del qual ha lliurat aquest dijous al president del Govern, Francesc Antich, en una reunió al Consolat de Mar en el qual també ha estat present el conseller d'Educació i Cultura, Bartomeu Llinàs.
El document assenyala que el model econòmic i social balear està especialitzat en el sector serveis o en "tasques de caràcter més quantitatiu que qualitatiu" que "no exigeix una mà d'obra que hi hagi invertit temps i esforços en l'adquisició d'una formació sòlida". Com a conseqüència, indica, el mercat de treball de les illes "incita a la joventut a la deserció escolar".
El portaveu del Fòrum, Bartomeu Rotger, ha destacat que el document enumera 35 recomanacions que pretenen orientar en la solució dels problemes del sistema escolar. Així, entre les quals hi ha ha remarcat la necessitat d'invertir en la formació permanent del professorat d'acord amb la realitat escolar actual en matèries com metodologies actives, innovació i tecnologia, entre d 'altres camps. També considera "imprescindible" la professionalització de la funció directiva dels centres.
Alhora, ha subratllat la importància de desenvolupar de manera permanent la pràctica de la cultura d'avaluació del sistema educatiu amb l'objectiu d'introduir totes aquelles "microrreformes" que siguin considerades oportunes.
D'altra banda, el document al·ludeix que les quantitats que es destinen en els pressupostos autonòmics al sistema escolar, inferiors al 3% del PIB, són "clarament insuficients", i recomana acostar-les gradualment a la mitjana de la Unió Europea.
A més, incideix que cal incrementar "al màxim" l'eficiència en la gestió de la plantilla dels centres, i alhora s'han de reforçar les activitats orientades a resoldre les dificultats de l'alumnat.
També proposa impulsar un pla d'actuació detallat per a cada centre, i alhora considera que l'Administració ha de tenir més capacitat d'adaptació per programar plans d'urgència davant de la problemàtica creada per la cada més elevada diversitat entre els escolars.
El text planteja també la necessitat d'arbitrar mesures per compartir els recursos existents de tots els centres sostinguts amb fons públics i facilitar la comunicació entre el professorat de diferents centres.
La idea de crear aquest Fòrum va sorgir a iniciativa del conseller d'Educació amb la finalitat que aquest orientés al Govern per aconseguir que tots els centres sostinguts amb fons públics col·laboressin de manera coordinada i millorar així les relacions de tot el sistema educatiu balear.