FORMENTERA 9 Feb. (EUROPA PRESS) -
Un total de 30 aturats de Formentera han estat atesos durant els anys 2009 i 2010 pel projecte d'inserció laboral 'Estaló: Renda Mínima d'Inserció. Servei d'acompanyament a l'ocupació', posat en marxa per la Institució Insular amb l'objectiu d'atendre a persones en situació d'exclusió social.
Per a això, el Consell va signar un conveni amb el Servei d'Ocupació de Balears, que es va renovar en 2010 i que aquest any continua amb un augment "qualitatiu i quantitatiu", han informat des de la Institució Insular.
La finalitat d'aquest programa és fomentar l'ocupabilitat d'aturats de llarg durada, en risc d'exclusió o amb dificultats especials per accedir al mercat laboral.
Els processos d'acompanyament es porten a terme mitjançant l'articulació d'accions ocupacionals que combinen mesures de diferent naturalesa, com informació, orientació, motivació o formació i seguiment en el procés d'inserció laboral-.
Des del Consell han remarcat que, el fet que a l'illa hi hagi pocs recursos formatius i específics, crea la "necessitat" de tenir aquest servei d'acompanyament a la inserció, mitjançant el qual es detecta a les persones que són susceptibles de caure en l'exclusió social i així poder treballar d'una forma "individualitzada i pròxima".
En aquest sentit, des de l'administració de Formentera destaquen que la singularitat socioeconòmica i laboral de l'illa, caracteritzada per una "marcada estacionalitat", fa que el Projecte Estaló hagi tingut "una bona acollida i un notable increment" d'usuaris demandants d'aquesta prestació al llarg d'aquest any i mig d'existència.
30 USUARIS EN DOS ANYS
Un total de deu usuaris van demandar aquest servei durant 2009, dels quals tres eren beneficiar-vos de la RMI i a la resta es li va fer l'acompanyament per millorar la seva capacitat de trobar feina.
Mentrestant, en 2010, es va atendre un total de 20 usuaris, dels quals sis van estar beneficiaris de la RMI i els altres 14 van rebre el servei d'acompanyament. D'aquests 20 usuaris, deu han accedit al mercat laboral. Alhora, del total de beneficiaris, cinc són homes -tres d'ells d'entre 25 i 45 anys i dos majors de 45 anys-, i cinc dones.
Pel que fa al tipus d'empresa, cinc dels usuaris ha trobat treball en negocis privats, tres en empreses públiques i dos en l'administració local a través de contractes amb entitats de l'illa.
En gener i febrer d'aquest any 2011 el programa ha començat amb deu usuaris, sis dels quals percebran la prestació de RMI.
També des del Projecte Estaló s'està creant una xarxa d'empreses perquè el col·lectiu més vulnerable i en risc d'exclusió pugui desenvolupar l'itinerari d'inserció sociolaboral, a través de pràctiques no remunerades, i prèvia definició de les mesures d'intervenció i acompanyament que calguin.
DIFICULTATS
Des del Consell ressalten la dificultat que entranya crear aquesta xarxa a l'illa, ja que, d'una banda, durant la temporada d'estiu, l'alt volum de treball que hi ha fa que l'empresari estigui "poc motivat" per acollir a un usuari perquè realitzi el seu itinerari d'inserció.
D'altra banda, durant la temporada d'hivern el problema es troba a l'extrem contrari: moltes empreses tanquen i les que continuen obertes tenen dificultats per poder mantenir als seus treballadors fixos.
Malgrat això, el Consell ha informat que algunes empreses ara s'han adherit a aquesta xarxa, la majoria d'elles del sector hostaler.
Aquestes, segons la institució, "estan disposades a rebre usuaris de la RMI per fer l'itinerari de pràctiques". Des que va començar el projecte, la institució ha treballat amb quatre empreses, dos de l'àmbit de l'hostaleria i dos del sector serveis.
En aquests negocis, els usuaris de la RMI han pogut desenvolupar les seves pràctiques. Aquest any, el programa té previst continuar treballant per ampliar la xarxa d'empreses i així poder arribar a altres sectors del mercat laboral.
La màxima institució insular ha assenyalat que, des de 2006 2008, quan la gestió se centralitzava al Consell d'Eivissa i Formentera, "sol havia un usuari perceptor de la RMI" a l'illa cada any.
Tot i això, en 2009, amb la posada en marxa del projecte, gestionat directament des de la pitiüsa menor, "ara es va tancar amb un nombre deu vegades més gran d'usuaris, i el 2010 s'ha augmentat un 100%".