AMPL.- Balears és la tercera Comunitat en crear una Agència Tributària pròpia que recaptarà 800 milions anuals

Antich subratlla que servirà per "agilitar els tràmits" i lluitar de manera "més eficient" contra el frau fiscal

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: viernes, 2 enero 2009 19:34

PALMA DE MALLORCA, 2 Ene. (EUROPA PRESS) -

Balears s'ha convertit avui en la tercera Comunitat Autònoma, al costat de Catalunya i Andalusia, a crear una Agència Tributària pròpia, que recaptarà 800,15 milions d'euros anuals -un 22 % del pressupost de l'illes- mitjançant la gestió dels Impostos de Successions i Donacions; de Transmissions patrimonials i Actes Jurídics Documentals; de Patrimoni; la Taxa del Joc i el Cànon de Sanejament d'Aigües.

Alhora, a través de convenis amb els Ajuntaments, el nou òrgan creat avui i que té 31 oficines a Balears s'encarregarà de recaptar els impostos de l'IBI; Circulació; IAE; Multes de trànsit; i les Taxes d'escombraries i aigües.

En una roda de premsa, el president del Govern, Francesc Antich, va subratllar avui que la posada en marxa de l'Agència Tributària de les Balears permetrà a la Comunitat "avançar cap a una major autonomia financera amb coresponsabilitat fiscal" i va destacar que els seus principals objectius són "agilitar els tràmits" a l'hora de pagar impostos, així com lluitar de manera "més eficient" contra el frau fiscal.

Precisament, la directora de l'Agència, Maria Antònia Truyols, va explicar que a través de l'Agència, es crea la Comissió de lluita contra el frau fiscal, formada per personal especialitzat i representants de l'Agència Tributària estatal i dels Ajuntaments. Alhora, es constituirà una nova oficina tècnica de selecció de contribuents a comprovar, el que, segons la seva opinió, possibilitarà que sigui "més difícil" evadir impostos de manera il·lícita.

A més, va afegir que es portaran a terme actuacions coordinades amb l'Agència Tributària estatal en matèria de control de domicilis declarats, mentre que també es milloraran els procediments de selecció per a la comprovació dels contribuents i de les operacions, entre d'altres, les transaccions immobiliàries. "Fins ara, Balears era una Comunitat que comptava amb pocs mitjans materials per portar a terme aquesta tasca de lluita contra el frau", va admetre.

D'altra banda, Truyols va remarcar que una altra de les principals novetats ha estat la renovació de la pàgina web de l'Agència Tributària, www.atib.es, mitjançant la qual els ciutadans podran accedir a la 'carpeta fiscal', que permetrà, prèvia identificació amb el DNI electrònic, conèixer l'estat del pagament de tots els tributs locals i autonòmics i, per tant, saber quins són els deutes pendents en matèria d'impostos, en el cas que les hagués.

A més, va assegurar que Balears es converteix en la primera Comunitat Autònoma que permetrà, a través de l'esmentada pàgina web, el pagament dels tributs autonòmics i locals i de qualsevol taxa fins a 1.800 euros, mitjançant una targeta bancària de dèbit o de crèdit i sense cap cost per al contribuent. Així, el 10 % dels ingressos gestionats per l'Agència (85,7 milions d'euros) podran ser pagats via web.

Truyols va informar que la nova Agència comptarà, a partir d'aquest mes amb un número de telèfon, 902 20 15 30, que està operatiu entre les 09.00 i les 17.00 hores i va detallar que l'òrgan disposa de 31 oficines a les illes, de les quals 18 estan dedicades a la recaptació de tributs locals; 4 són gestores dels tributs autonòmics i 9 liquidadores de l'impost de transmissions patrimonials i de l'impost de successions i donacions.

D'altra banda, va indicar que en total, treballaran 344 persones, que s'encarregaran d'elaborar 2,2 milions d'expedients anuals i d'atendre 11.925 consultes telefòniques i va recalcar que la creació d'aquest òrgan no suposarà un increment de les despeses de personal, ja que no només no es contractarà a més treballadors, sinó que Balears ha estat l'única Comunitat que ha eliminat la Direcció General de Tributs i Recaptación.

MENYS TRÀMITS ADMINISTRATIUS

Truyols va subratllar que amb la nova Agència, el contribuent haurà de fer menys tràmits administratius i, en aquesta línia, va dir que "no té sentit que hagi d'esperar mesos perquè se li torni diners corresponent als tributs". "El retorn dels diners al contribuent serà al més ràpid possible i sense fer tràmits enutjosos", va ressenyar.

Respecte a l'estructura d'aquesta entitat, va concretar que estarà composta per tres Àrees d'Auditoria, de producció estadística i d'inspecció de serveis; de Planificació, Comunicació i Relacions amb els ciutadans i altres institucions; i Jurídica, econòmicfinancera i de recursos humans.

Finalment, la directora de l'Agència va anunciar que al llarg de 2009, es posaran en marxa 20 projectes, entre els quals destaquen un Pla de control tributari; la Comissió de lluita contra el frau fiscal; un Pla integral de qualitat i un Servei d'ajuda al contribuent en Successions.

Contenido patrocinado