AMPL.- Els hospitals de Balears podrien quedar-se sense oxigen a l'estiu, segons el sector de Mercaderies Perilloses

Actualizado: lunes, 9 marzo 2009 20:45

Exigeix al Ministeri de Foment que posi en marxa l'abril un vaixell de càrrega renegociant el contracte que té subscrit amb Acciona


PALMA DE MALLORCA, 9 Mar. (EUROPA PRESS) -

Els hospitals de Balears podrien quedar-se a l'estiu sense oxigen medicinal, ni material químic per a les anestèsies, segons va alertar avui el representant del sector de Mercaderies Perilloses, Àngel Quindós, qui ha assenyalat que es donarà aquesta greu situació si el Ministeri de Foment no es compromet a garantir un vaixell de càrrega destinat exclusivament al transport d'aquest tipus de material perillós des de la península a les illes, tal com ocorria el 2005 quan tres navilieres oferien aquest servei.

Després de reunir-se amb el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, i el president de la Cambra de Comerç de Mallorca, Joan Gual, Quindós ha criticat que actualment, no hi ha cap vaixell de càrrega per a mercaderies perilloses, de manera que aquestes arriben a l'arxipèlag balear a bord d'un vaixell de passatgers, sempre que no hi hagi més de 65 ocupants, que solen ser els mateixos responsables de transportar aquest material.

Així, ha assenyalat que a l'estiu, serà gairebé impossible que en els vaixells de passatgers només vagin 65 ocupants, a causa de l'increment dels turistes procedents de la península, el que resultarà molt difícil transportar a les illes materials imprescindibles per als hospitals, com oxigen medicinal, protosi de nitrogen (producte fonamental per a les anestèsies) i nitrogen.

Quindós ha remarcat que ja es va donar una situació semblant a l'estiu del 2008, quan l'hospital de Can Misses, a Eivissa, es va quedar desproveït d'oxigen medicinal durant tres setmanes d'agost, el que va obligar a recórrer als estocs existents a l'illa per compensar la falta de vaixells que transportessin aquest material.

A més, ha recordat que les nou empreses de Balears, que es dediquen al transport de mercaderies perilloses i en les quals hi treballen 350 persones, també s'encarreguen de garantir l'arribada a les illes del propà, fonamental per a la calefacció, així com dels productes químics destinats a la neteja dels hospitals.

D'altra banda, ha afegit que aquest sector també transporta butà, clor i gas natural liquat, i, en aquest sentit, ha assenyalat que el fet que estigui havent problemes per portar aquest últim material, a causa de la falta d'un vaixell de transport, està provocant greus perjudicis a l'empresa 'Ladrillerías Mallorquinas', ubicada a Felanitx, i que s'ha vist obligada a paralitzar dos dels seus tres línies de producció.

Quindós va lamentar que des del 2005, hi ha hagut un "deteriorament progressiu" del servei que prestaven les navilieres Acciona, Iscomar i Transport Marítim Alcúdia. Així, ha apuntat que el juliol de l'any passat, Iscomar va retirar el seu vaixell de mercaderies, mentre que Acciona va fer el mateix dos mesos després, la qual cosa va provocar que actualment, només hagués una rotació setmanal (anada i tornada) entre Mallorca i la península, mitjançant la utilització d'un vaixell de passatgers de la naviliera Acciona.

Després d'aquesta situació, ha destacat que la Conselleria de Mobilitat va aconseguir que hagués dues rotacions setmanals a Mallorca i una a Eivissa i a Menorca. Tot i això, ha insistit en què a l'estiu poden disminuir aquestes rotacions amb la península, el que podria tenir conseqüències "greus" per als ciutadans i sectors productius de les illes.

SENSE COMPROMISOS ESCRITS DES DE FOMENT

Per aquesta raó, va revelar que el passat 8 de gener, la Conselleria de Mobilitat es va reunir amb el Ministeri de Foment per sol·licitar-li que declari el transport de mercaderies perilloses com a servei públic i renegociï el contracte de servei públic de passatgers que manté amb Acciona perquè també prevegi el citat material "imprescindible" per cobrir les necessitats bàsiques dels ciutadans, tot i que la receptivitat ha estat "nul·la".

"Si Foment no renegocia el març aquest contracte, perquè a partir d'abril es posi en marxa un vaixell de càrrega, comunicarem a les empreses del sector que tendrem que interrompre el nostre servei i que no podrem garantir els subministraments que, fins ara, realitzàvem de manera regular portant de la península entre 60 i 70 contenidors a la setmana", ha avisat.

En aquest sentit, el conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, va revelar que a la reunió que va mantenir el passat 8 de gener amb el secretari d'Estat de Transports, Fernando Palao, aquest es "va comprometre" a estudiar la posada en marxa a l'estiu d'un vaixell de càrrega si bé ha admès que encara "no hi ha res escrit".

Així, ha reconegut que li agradaria que aquest tema estigués solucionat "una vegada per totes", perquè la temporada turística comença l'abril i, per tant, els empresaris han de tenir la "garantia de subministrament de mercaderies perilloses, amb la finalitat que no hi hagi un desproveïment".

Per la seva banda, Quindós ha destacat que Autoritat Portuària de les Balears ja s'ha compromès a crear un espai al moll comercial del Puerto de Palma per emmagatzemar les mercaderies perilloses i evitar així que els empresaris tinguin aquest material dispers per l'illa en dependències prestades per altres empresaris, perquè aquesta mercaderia "no pot estar guardada en qualsevol lloc, sinó que requereix una seguretat".

A més, ha destacat que Eivissa és l'illa més perjudicada per la falta d'un vaixell de mercaderies i va posar com a exemple que Repsol Butà ha de transportar 23 contenidors setmanals i, tot i això, només embarca 13 o 14.

Finalment, el president de la Cambra de Comerç, Joan Gual, ha advertit d'una "paràlisis" de l'activitat econòmica d'algunes empreses de Balears si el Ministeri de Foment no garanteix un vaixell de càrrega a l'estiu i, en aquesta línia, ha avisat que les piscines dels hotels es poden quedar sense aigua, mentre que l'arxipèlag es pot quedar sense poder potabilitzar l'aigua.