MADRID, 14 Oct. (EUROPA PRESS) -
La patronal hotelera ha encarregat als seus serveis jurídics el començament d'actuacions legals davant de les autoritats de competència, tant nacionals com europees, contra l'operador turístic britànic Thomas Cook per presentar una denúncia en contra seu per "pràctiques il·legals", ha anunciat avui la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat).
Els hotelers han pres aquesta decisió a una reunió a Madrid a la qual han assistit els presidents de les zones turístiques més afectades com Mallorca, Menorca, Eivissa, Benidorm, Costa del Sol, Lanzarote, Tenerife i Las Palmas.
Thomas Cook va anunciar l'agost als hotelers espanyols que aplicaria un descompte del 5% a la factura d'agost i setembre d'aquest any per poder fer front a les quantioses pèrdues ocasionades pel volcà islandès, que afectaven greument a la seva solvència i als seus resultats.
L'operador turístic, que ha registrat unes pèrdues abans d'impostos de 116,6 milions de lliures esterlines (141 milions d'euros) en el segon trimestre de l'any, ha xifrat en 82 milions de lliures (99,6 milions d'euros), per sobre del que havia pronosticat, l'impacte de la crisi volcànica sobre els seus comptes.
"Davant de la gravetat dels fets i ja que Thomas Cook ha procedit a efectuar aquests descomptes unilaterals i sense previ acord a molts hotelers espanyols, la Cehat ha decidit iniciar actuacions legals contra l'operador turístic britànic", ha assenyalat la patronal en un comunicat.
Els hotelers, que denuncien que Thomas Cook ha avisat per telèfon de la seva decisió a través dels seus delegats de zona, van manifestar el seu "més rotunda oposició" a aquesta "exigència", ja que "trenca de manera unilateral les condicions contractuals" i senti un "greu precedent" per a la indústria hotelera espanyola.
"No cal oblidar que Thomas Cook ostenta una situació de posició de domini dins del mercat britànic, primer mercat en volum de turisme estranger cap a Espanya", ha recalcat la patronal.
Per aquesta raó, la Cehat va apel·lar "al rigor i serietat" de l'operador turístic al qual va exigir una vegada més que rectifiqui la seva actuació per poder seguir mantenint la "bona relació comercial existent fins avui".
La patronal hotelera proporcionarà assessorament jurídic per a l'agrupació de demandes a tots els hotelers afectats, amb la finalitat de recuperar les quantitats degudes i no pagades.
SUPORT AL SECTOR
Des de l'executiu s'ha vingut recolzant el rebuig a aquesta decisió. En una carta enviada al grup Thomas Cook, l'Institut del Turisme Espanyol (Turespaña) va traslladar una protesta formal davant de la mesura de la companyia.
Alhora, el secretari general de Turisme i Comerç Interior, Joan Mesquida, ha expressat el seu suport als hotelers davant del rebuig a aquesta iniciativa i es va comprometre a mantenir contactes amb l'operador turístic i amb la patronal hotelera per aconseguir que Thomas Cook donés marxa enrere. Durant tot aquest temps, s'han vingut mantenint contactes entre el sector i la companyia sense resultat.
El pròxim 9 de novembre haurà un nou partit entre Thomas Cook i els representants de turisme dels diferents consells canaris, segons ha avançat avui la consellera de Turisme del Govern de les Canàries, Rita Martín, que ha recordat que l'operador turístic porta a les Canàries més d'1,8 milions de turistes, fet que suposa un 30% del mercat britànic.