AMPL.-El PP adverteix a Gabilondo que no signarà un "'tunejat'" del sistema educatiu actual, sinó una "reforma de calat"

Critica que actualment, els índexs de fracàs escolar en l'educació obligatòria superen el 30%

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: viernes, 19 marzo 2010 16:37

PALMA DE MALLORCA, 19 Mar. (EUROPA PRESS) -

El president nacional de la Comissió d'Educació, Juan Antonio Gómez, ha advertit avui al ministre d'aquesta matèria, Ángel Gabilondo, que el seu partit no signarà un Pacte d'Estat per l'educació, que signifiqui únicament un "'tunejat'" del sistema actual, sinó una "reforma profunda i de calat" del mateix que redueixi els índexs del fracàs escolar, després de 20 anys de la LOGSE.

Després de reunir-se amb el president del PP a Balears, José Ramón Bauzá, Gómez ha criticat que de les 134 mesures que ha presentat el Ministeri d'Educació, "la major part són pròpies de l'agenda de qualsevol Govern o coses que han de fer-se o desenvolupaments de Llei que encara no s'han fet".

Tot i això, ha insistit que en l'actual situació, amb més d'un 30% dels joves espanyols que finalitza els seus estudis obligatoris sense cap títol i un 40% que no compta ni amb Batxillerat, ni Formació Professional, és "necessari, urgent i fonamental no tant un pacte, sinó una reforma del sistema educatiu espanyol, perquè l'actual no s'aguanta més".

"Si s'aconsegueix un pacte, molt millor, però si no, a qui li toca governar ha de prendre decisions", ha subratllat, i alhora ha considerat que a Espanya existeix un problema "terrible de dèficit de formació" que, segons la seva opinió, és "més profund" que la crisi econòmica, de la qual "sortirem abans o després, segurament, amb ajuda de l'exterior", mentre que de la crisi de capital humà "hem de sortir per nosaltres mateixos".

Així, Gómez ha recordat que l'Estat destina el 4,6% del PIB a pagar els 13 anys d'escolarització obligatòria i gratuïta dels joves, fet que suposa un "cost terrible per a la societat", tenint en compte, a més, que "es perd un punt a través del fracàs escolar".

"A Europa ens vam proposar que només el 15% de la mà d'obra estigui composta per joves sense qualificació i, actualment, a Espanya aquest percentatge arriba al 40%, de manera que si demà hagués ple ocupació al nostre país, un 25% no podria treballar a falta de formació", ha assenyalat.

Tot i això, el dirigent 'popular' ha afirmat que és "rotundament fals" que aquests alts índexs de fracàs escolar es puguin atribuir a la "inestabilitat normativa educativa", ja que "portem vint anys amb un mateix model educatiu, de manera que les diferents lleis que hi ha hagut "no són més que variacions sobre el mateix sistema.

Gómez va censurar que l'actual model educatiu està caracteritzat per un Batxillerat que "a penes arriba als dos anys, un ensenyament comprensiu i una filosofia de fons que es tradueix en jo t'aprovo i et suspenc la vida; una pèrdua dels valors fonamentals, com és l'esforç, l'autoritat i el respecte, el que ha portat aconsegueixo la pèrdua d'altres valors no menys fonamentals, com és la il·lusió, el desig o la curiositat per aprendre".

"MOTIVAR ALS JOVES"

Per aquesta raó, ha advocat per una reforma "profunda" de l'actual model, amb la finalitat de "motivar" als joves que estan estudiant i donar-los "les claus perquè triomfin com estudiants, ja que serà l'avantsala del triomf posterior com treballadors". Així, ha afirmat que abans d'assolir un Pacte d'Estat, s'han de canviar primer els "principis educatius i tornar a entusiasmar i implicar als alumnes i a les seves famílies".

A més, va apostar per "canviar el model d'accés del personal docent; tornar a recuperar la il·lusió en el professor; aconseguir captar als millors expedients; mantenir la il·lusió al llarg d'una carrera professional i reorganitzar el govern dels instituts".

D'altra banda, el dirigent del PP ha considerat que s'han d'introduir canvis en el Batxillerat, que és el "més curt d'Europa" i que, a més, s'ha convertit més en una "acadèmia de preparació de la selectivitat, quan hauria de ser el pilar fonamental de la cultura mitjana d'un país".

Altres de les mesures que, segons la seva opinió, s'han d'introduir en el sistema educatiu són les avaluacions externes a tots els alumnes de primària i Secundària, amb l'objectiu que "rendeixin compte del que estan fent", el que permetrà conèixer si els centres educatius estan oferint un producte de "qualitat". "Portem 40 anys, des de l'entrada en vigor de Llei General d'Educació de 1970, en els que el sistema educatiu no s'ha examinat des de fora", va reprovar.

Contenido patrocinado