AMPL.- El Sepla anuncia aturades dels pilots per a aquest Nadal

Actualizado: miércoles, 1 diciembre 2010 20:03

MADRID, 1 Dic. (EUROPA PRESS) -

El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèria (Sepla) ha anunciat avui que faran aturades abans de finals d'any en resposta a la negativa de Foment a complir els compromisos en matèria de regulació dels temps de treball i descans i la prevenció de la fatiga en les tripulacions.

Fonts del sindicat han assenyalat en declaracions a Europa Press que demà dijous donaran més informació sobre aquesta convocatòria en una roda de premsa i han assenyalat que les aturades es portaran a terme "si Foment no fa alguna cosa sobre aquesta qüestió".

"Davant del reiterat incompliment dels compromisos del ministeri de Foment en la regulació dels temps de treball i descans i la prevenció de la fatiga en les tripulacions, el Sepla ha acordat convocar aturades i altres mobilitzacions abans que finalitzi 2010", ha assenyalat SEPLA en un comunicat.

La setmana passada, els pilots van sol·licitar al Ministeri la "immediata publicació" de la circular aeronàutica que ha de regular els temps d'activitat i de descans del col·lectiu, després de més d'un any de retard, assenyalant que de no fer-ho prendrien "les mesures oportunes".

Sepla, que agrupa a més de 6.000 pilots espanyols, recorda que fa un any el ministre es va comprometre a publicar una circular que recollís tota la normativa d'aplicació en matèria de treball i descans de tripulacions, document que malgrat estar disponible el juliol, "ha estat incapaç de tirar endavant".

"Creiem que l'única explicació a aquest retard és la pressió exercida a Aviació Civil pels operadors", ha assegurat el Sepla en un comunicat la setmana passada, en què ha lamentat que "la llei anteposi els interessos econòmics de les aerolínies a la prevenció de la fatiga".

Per al Sepla, l'absència d'aquesta normativa podria suposar "un minvament en la seguretat aèria "en el cas que les programacions sobrepassin els límits d'activitat recomanats per diversos estudis científics", com ho demostra un recent accident a l'Índia.

El sindicat va posar com a exemple l'accident ocorregut el maig en un avió d'Air Indian Express, filial de baix cost de la companyia estatal, en què han mort 158 persones. Segons la investigació, la fatiga de la tripulació durant la maniobra d'aterratge ha estat un factor clau en el tràgic desenllaç.

El Sepla ha apuntat que la fatiga, segons els estudis científics, és un factor que contribueix al 20% dels accidents d'aviació.

UNA REGRESSIÓ RESPECTE A LA NORMATIVA PASSAT

L'origen del problema es remunta al 2008, amb l'aprovació per la Unió Europea de l'anomenat 'Subparte Q', un document que regula els temps de treball i descans de les tripulacions aèries a l'àmbit europeu.

La seva publicació anava acompanyada d'un annex que indicava que en cap cas la transposició d'aquesta normativa als diferents països havia de suposar l'augment de les hores de treball i/o la disminució de les hores de descans, en relació amb la normativa vigent en cada Estat.

En el cas d'Espanya, l'aplicació de la 'Subparte Q' suposa, en determinats punts, "una regressió" respecte a l'actual normativa d'aplicació a Espanya, la Circular 16-B, segons el Sepla, que va condemnar "la desídia" tant d'Espanya com d'Europa.

"La 'Subparte Q' estableix una situació de mínims, i la seva aplicació al peu de la lletra suposaria una important regressió sobre les condicions de treball dels pilots i, per tant, sobre la seguretat aèria espanyola. Alguna cosa que Sepla no està disposat a acceptar de cap manera", ha afegit el sindicat.