La CE aposta per la creació del 'cel únic europeu' per estalviar costos i incrementar la seguretat

Actualizado: viernes, 12 septiembre 2008 17:25

MADRID, 12 Set. (EUROPA PRESS)

La Comissió Europea apostarà per la creació del 'cel únic europeu' per estalviar costos a les aerolínies i incrementar la seguretat en els vols dins dels països membre de la Unió, mitjançant la posada en marxa del projecte 'Single Sky', segons ha anunciat avui a Madrid el vicepresident i comissari de Transports de la Comissió Europea, Antonio Tajani.

Tajani va explicar que l'esmentada proposta es va presentar davant del Parlament i el Consell Europeu abans de l'accident de l'aerolínia Spanair del passat 20 d'agost, i, si finalment s'aprova, entrarà totalment en vigor en 2020, després d'un progressiu presentació, que els primers resultats tindran lloc en uns set i nou anys.

El vicepresident de la Comissió Europea va assegurar que el sistema de transport aeri europeu és "generalment assegurança" i va recalcar que "cal evitar crear alarmes injustificades entre els ciutadans". Tot i això, va considerar que "sempre es pot millorar".

Així, el paquet 'Single Sky' afectarà a tot el sistema de transport aeri, donant "més poders" a l'Agència Europea de Seguretat Aèria en el referent al control, l'eficiència i homogeneïtat de la qual es potenciarà a més amb la introducció del sistema tecnològic Sesar.

En aquest sentit, Tajani va destacar que amb aquesta reforma només els vols de mitjà ràdio podrien reduir-se una mitjana d'entre 120 i 150 quilòmetres, gràcies a l'harmonització del control del trànsit no només amb els països membres sinó també amb les zones militars. "És un pas endavant en la seguretat i per reduir els retards", va puntualitzar Tajani.

El vicepresident de la Comissió Europea va assenyalar a més que amb 'Single Sky' es reduiran els costos de les companyies aèries. "Aquesta és un senyal que davant de l'augment del preu del petroli hem estat capaços de donar una resposta a les aerolínies, que han acollit amb entusiasme les nostres propostes", va recalcar.

Actualment, cada país membre de la Unió Europea té un sistema de control diferent, el que complica l'operació en rutes que travessen diferents països. Segons el parer de Tajani els instruments utilitzats són "obsolets" i hi ha "molts contactes de ràdio entre els controladors de trafico i els pilots que no són molt útils".

"Amb el sistema 'Sesar' l'objectiu és arribar un sistema de control europeu de manera que hagi un únic sistema que segueixi l'avió durant tota la ruta", va assenyalar.

El vicepresident de la CE va definir com "pas endavant" la proposta, que podria donar lloc a un sistema "més modern i assegurança", que podria estendre's també a països pròxims a les fronteres de la Unió Europea.