El comerç minorista de Mallorca va experimentar un lleu repunt de vendes el maig per segon mes consecutiu

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 9 junio 2009 17:16

PALMA DE MALLORCA 9 Jun. (EUROPA PRESS) -

Les vendes del comerç minorista de Mallorca van créixer lleument durant el mes de maig passat, després d'haber-ho fet ja a l'abril, tot i que l'efecte benigne es va deure sobretot als descomptes i les promocions, que en alguns casos van arribar al 70 % sobre el valor original dels articles.

Concretament, segons el baròmetre mensual que elabora la patronal Pimeco, el mes passat s'ha produït un repunt del 4,4 % en les vendes, tot i que a Palma ha estat més acusat, després de situar-se al 6,6 %, respecte del 2,2 % que s'ha registrat a la resta de poblacions de l 'illa, amb una diferència mitjana del 0,2 % sobre els resultats obtinguts en el mateix període del 2008.

Així, mentre que el baròmetre assenyala que "s'aprecia un millor comportament de les vendes, tot i que de diferent magnitud" a Palma durant el mes de maig, segons els empresaris de pimes consultats, també apunta que, front al mateix mes de fa un any només els de la 'part forana' van millorar els seus resultats d'operació.

Per a Pimeco, les dades que ofereix aquest instrument corresponents al mes de maig "corroboren l'abast de la crisi econòmica i la disminució del consum de béns destinats a les persones", el que està "ocasionant una situació d'extraordinària debilitat" dels comerços minoristes, que veuen disminuir els seus comptes d'explotació, el que posa en perill la seva viabilitat empresarial.

A la recerca d'una explicació a aquesta "aparent" recuperació de l'activitat, Pimeco ha apuntat als descomptes i promocions que es "van generalitzar" en les últimes setmanes --sobretot a Palma--, i que es deuen a l'"efecte arrossegament" de les grans superfícies comercials, "que pressionen el mercat a la baixa" de la mateixa forma que quan es donen les campanyes de rebaixes previstes al calendari.

Però, al marge de les vendes, la impressió subjectiva dels comerciants sobre la situació de la seva activitat és negativa, ja que un 64 % dels consultats han considerat que els resultats eren pitjors que un any enrere, un 27 % els van qualificar d'iguals o molt similars i només un nou % ha afirmat haver percebut millores.

MÉS PESSIMISME A PALMA

Tot i això, una vegada més, s'han produït diferències entre Palma i la 'part forana', ja que el pessimisme ha estat més gran a la capital, al roçar el 80 %, respecte del 50 % de la resta de poblacions, en les que alguna cosa menys del 15% han considerat les vendes de maig millors que el 2008 i el restant 35% llarg no va constatar diferències apreciables.

Respecte al mes d'abril, el baròmetre de Pimeco apunta que un 45 % dels petits i mitjans empresaris del comerç de Mallorca van notar un millora --un 50% a Palma--, un 28% van creure que les vendes havien anat a pitjor i, el restant 27%, no va notar el salt d'un mes a un altre, dins d'un escenari caracteritzat pel descens en la demanda del consumidor.

Contenido patrocinado