MADRID, 10 de juliol (EUROPA PRESS)
El diputat del PSOE per Eivissa, José Manuel Bar, ha assegurat avui que l'"eficàcia" i "rapidesa" en la gestió de l'enfonsament Don Pedro ha evitat que l'impacte de l'abocament de fueloil en les costes d'Eivissa tingués una gran repercussió en el sector turístic i van permetre controlar així com prevenir la seva incidència en l 'ecosistema insular.
En declaracions a Europa Press, Bar va analitzar les tasques desplegades per evitar la contaminació del preci, del qual precisament demà es compleix un any del seu enfonsament. L'actual diputat al Congrés era per llavors director insular de l'Administració de l'Estat.
També va destacar la "constant vigilància" que es realitza sobre el preci i el segellat de tot el vaixell per evitar riscos de fugues. "Podia haver tingut un impacte brutal, però la gestió realitzada ho va evitar", va afegir Bar.
Per al diputat socialista, la principal conclusió una vegada que va ocórrer la "desgràcia" de l'enfonsament és l'"èxit" de l'operatiu, que segons la seva opinió no té "precedents a escala mundial" per evitar que l'abocament pogués contaminar les costes eivissenques.
Com il·lustració, va agregar l'extracció de més de 300 tones de residus que contenien restes de carburant unit a l'extracció de la resta d'elements sòlids del peci que presentaven riscos de contaminació.
DADES DE LA GESTIÓ
Les dades manejats per Bar indiquen que es va procedir a l'extracció i absorció de més del 92% durant les tasques de descontaminació. A més, va subratllar els quilòmetres de barreres anticontaminants que es van desplegar per evitar que el combustible arribés a la costa --i va arribar a cobrir 14 quilòmetres--, i que eren substituïdes quan era precís.
La ràpides tasques de descontaminació a les platges de l'illa --sobretot a Talamanca, Ses Figueretes i En Bossa--, el contingent desplegat --que va arribar a incloure 300 persones-- i la dotació de mitjans com el vaixell Clara Campoamor --considerat com el millor d'Europa en tasques de descontaminació-- són altres dels elements positius subratllats per Bar juntament amb el rescat de la tripulació.
Aquesta intervenció va ser per al diputat per Eivissa "un exemple" de coordinació interadministrativa, ja que en el seu dispositiu va actuar la Direcció General de Marina Mercante, Salvament Marítim --els dos organismes vinculats al Ministeri de Foment--, el Ministeri de Medi Ambient o la Conselleria d'Interior del Govern balear.
Respecte a la incidència en el Turisme, si bé el representant del PSOE al Congrés va admetre la possibilitat que en el moment de l'enfonsament pogués haver tingut conseqüències en el sector, les tasques de descontaminació van permetre "salvar la situació en plena temporada alta", arribant fins i tot a registrar-se taxes superiors d'arribades respecte a 2006.
També va emfatitzar el que les mesures anticontaminants desplegades hagin evitat que el combustible abocament pogués arribar als voltants del parc natural de Ses Salines. Finalment Bar va afegir que a les institucions competents haurà de decidir si refloten o no el vaixell, aspecte que segons la seva opinió requereix d'una reflexió molt meditada.