El Govern decidirà demà si prorroga el límit de 110 km/h després de defensar la seva "eficàcia" pe l'estalvi

Señales de velocidad de tráfico a 110 km/h
EUROPA PRESS
Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 23 junio 2011 14:24

MADRID, 23 Jun. (EUROPA PRESS) -

El Govern haurà de decidir demà en la seva reunió del Consell de Ministres si prorroga la decisió de reduir el límit de velocitat a 110 quilòmetres per hora en autopistes i autovies després que aquesta mateixa setmana hi hagi defensat l'"eficàcia" de la mesura per l'estalvi que ha suposat, que calcula en 200 milions d'euros en els mesos de març i abril.

L'Executiu ha aprovat el mes de març passat reduir el límit de velocitat de 120 a 110 quilòmetres per hora amb l'objectiu de reduir la despesa de gasolina i gasoil. Quan va estar anunciada la mesura el mes de febrer, el vicepresident primer del Govern i ministre de l'Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha assegurat que era una mesura "transitòria" i estava relacionada amb la pujada dels preus del petroli a conseqüència de les revoltes als països del nord d'Àfrica.

En aquell moment es va calcular que la mesura permetria un estalvi del 15% en el consum de gasolina i d'un 11% al de dièsel. A més, Rubalcaba ha advertit que el límit en autovia i autopista es mantindria a 110 quilòmetres per hora mentre durés la "situació d'emergència" provocada pels elevats preus dels carburants.

Una vegada passats els dos primers mesos de la reducció de velocitat, el ministre d'Indústria, Turisme i Comerç, Miguel Sebastián, ha avançat que la mesura va generar el març i abril un estalvi de 200 milions d'euros, de manera que el consum de combustibles per a automoció ha caigut en un 5,8% respecte al mateix període que 2010, "que no havia crisi econòmica", fet que suposa un 8% menys de consum de gasolina, i un 5% menys de consum de gasoil per a automoció.

"Suposa un estalvi de 2,1 milions de barrils de petroli. Hauria de saber que el principal repte que tenim com país és el nostre dèficit energètic, són 50.000 milions d'euros que ens gastem en petroli tots els anys i que no ens podem permetre i així hem estalviat 200 milions d'euros al nostre país, diners que s'ha quedat a Espanya, que ha pogut ser consumit o invertit", ha sostingut el ministre.

I aquesta mateixa setmana, el mateix Rubalcaba ha insistit en l'"eficàcia" de la reducció de la velocitat des del punt de vista del qual es va concebre, que ha insistit que ha estat el de l'estalvi. Per aquesta raó, ha avançat que la mesura seria revocada si el preu del barril de petroli havia baixat.

MULTES PER VELOCITAT

Pel que fa als efectes que la mesura ha tingut en el comportament dels conductors, la DGT ha assegurat a començament d'abril que les multes de trànsit imposades per radars fixos van caure durant el primer mes del nou límit un 47% a causa que els conductors havien reduït la seva velocitat per complir amb el nou límit.

Tot i això, aquest descens de multes se n'ha anat esmorteint amb el temps fins al punt que en la ultima setmana de maig es van registrar un 8% més de multes respecte al mateix període de l'any passat. El subsecretari del Ministeri d'Interior, Justo Zambrana, va atribuir aquest repunt a "un cert relax dels conductors".

Cosa diferent ha ocorregut amb els radars mòbils que utilitza la Guàrdia Civil. En aquest cas, les multes de velocitat van augmentar des del primer mes que va entrar en vigor els 110 km/h en comparació dels dos primers mesos de l'any, quan encara es podia circular a 120 km/h.

Així, si entre gener i febrer d'aquest any es van cursar un total de 118.916 denúncies pels radars mòbils, entre març --mes en el qual va entrar en vigor el nou límit de velocitat-- i abril es van cursar un total de 138.382 multes, el que implica un augment de més del 16% respecte els dos mesos anteriors, segons el butlletí estadístic de l'Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil a què ha pogut accedir Europa Press.

MENYS ACCIDENTS

Pel que fa als accidents de trànsit, des que va entrar en vigor la nova mesura el passat 7 de març fins al 20 de juny s'han deixat la vida a les carreteres 397 persones, un 15,5% menys que en el mateix període de l'any anterior, tot i que com ha assenyalat diverses vegades la DGT és difícil quantificar quin part de responsabilitat ha tingut la nova limitació en aquest descens.

De fet, abans que es baixessin els límits de velocitat, la xifra de víctimes mortals havia caigut en gener un 22,3% respecte al mateix mes de l'any anterior. Després, en febrer el nombre de morts en accidents de trànsit ha augmentat un 14,2% i des del març la xifra de víctimes mortals ha baixat tots els mesos.

Per tipus de vies, la directora de l'Observatori Nacional de Seguretat Viària de la DGT, Anna Ferrer, ha assegurat que els accidents de trànsit han disminuït més en autopistes i autovies que el que ho han fet a la resta de carreteres des que va entrar en vigor el març el límit de velocitat de 110 km/h en aquestes vies.

Contenido patrocinado