Iscomar aclareix que ha presentat un concurs de "continuïtat" i no de tancament, que encara no ha estat aprovat

Actualizado: miércoles, 9 septiembre 2009 17:02

PALMA DE MALLORCA, 9 Sep. (EUROPA PRESS) -

La companyia naviliera Iscomar va aclarir que ha presentat un concurs de "continuïtat" i no de tancament, que encara no ha estat aprovat per les instàncies judicials, tot i que es preveu que succeeixi "aviat", segons un comunicat que va difondre avui la societat per sortir al pas de les informacions aparegudes en els últims dies i "clarificar" la seva situació.

Segons la nota, la crisi econòmica actual afecta "durament i amb gran intensitat" a Balears al transport de mercaderies i passatgers, la qual cosa, unit a l'augment del cost de combustible el 2008, "va generar pèrdues importants i endeutament", aguditzades per una "total restricció del crèdit bancari", per la crisi financera, que "ha impedit afrontar fins ara aquest deteriorament", precisa.

Tot i això, Iscomar "segueix navegant i ja té definida la seva programació de tardor-hivern en les línies que manté operatives entre Península i Balears". I, de fet, ha informat al llarg del mes d'agost als seus proveïdors de la "necessitat del concurs", que "ha permès mantenir la regularitat" dels serveis de la naviliera.

El Pla Estratègic de Viabilitat dissenyat per Iscomar per superar la crisi suposa el manteniment del volum de negoci en les línies rendibles, "havent tancat les línies deficitàries, retirant del servei els vaixells afectats". Així com la reducció de costos estructurals i operatius, "especialment en els ports de Barcelona i València" i, finalment, la reestructuració financera del deute "mitjançant l'adequat conveni de creditors", afirma la naviliera.

Aquest Pla Estratègic "preveu el manteniment de tota l'ocupació compatible amb la rendibilitat, garantint gairebé la major part de l'ocupació actual tal com s'ha informat als representants sindicals en la companyia, havent obtingut una resposta altament positiva per part dels treballadors", diu el comunicat.

D'altra banda, la naviliera balear "confia" que, tot i les accions de la Autoritat Portuària de Balears --el seu principal creditor--, que ha derivat el seu deute a l'Administració Tributària --amb el recàrrec que això suposa--, en el marc del concurs es podrà arribar a un acord "a la vista de les obligacions de servei públic que des de fa 30 anys ve desenvolupant Iscomar" en el transport de passatgers i mercaderies a Balears.

Iscomar "ha traslladat a les diferents instàncies autonòmiques la problemàtica de la companyia, així com les ajudes i suports necessaris perquè el pla de viabilitat es materialitzi". Ja que la seva permanència en actiu "és una garantia per mantenir la lliure competència en un sector estratègic per a les Illes Balears", el del transport marítim.

Sobre aquesta qüestió, la nota recorda que, en últims anys, el sector "ha patit lluites de mercat motivades per l'expansió de Baleària al mercat de càrrega de Mallorca i la corresponent resposta dels seus competidors, generant enormes excessos de capacitat que han deteriorat el nivell dels preus del mercat i els comptes d'explotació de les companyies", precisa.

I, arrodonint el passat, considera que, "fruit d'aquesta situació, van deixar d'operar a Balears els serveis regulars de companyies com Transports Marítims d'Alcúdia, Grup Suardiaz i Naviliera Fos, sent avui Iscomar l'única naviliera cent per cent balear que encara roman", assegura.