MADRID, 1 Ago. (EUROPA PRESS) -
La Federació d'Usuaris i Consumidors Independents (FUCI) ha rebut un 10% més de reclamacions i consultes en el mes de juny i juliol relacionades amb les vacances d'estiu que durant el mateix període que l'any passat. Els transports i un creixent canal de vendes com és internet i, en especial, el lloguer d'apartaments de vacances, s'han convertit en un focus per als enganys.
"Qualsevol desaprensiu pot intentar captar a un consumidor que no estigui ben informat. Les contractacions d'apartaments a través d'internet ens preocupa molt perquè hi ha hagut casos molt importants en els que s'enganya demanant diners i s'oferta alguna cosa que no existeix. Recomanem que el consumidor comprovi que sigui propietat de qui ho està oferint, amb documents que ho demostrin", ha afirmat el president de FUCI, Gustavo Samalloa, en declaracions a Europa Press Televisió.
Alhora, des de FUCI també recomanen no manar diners després del primer contacte i, en el cas que es requereixi, "mai el total del preu". També suggereixen fer-ho sempre a través de mitjans de pagament tradicionals en els que es deixi constància de què es lloga i durant quant temps.
"Durant l'estiu se sol aprofitar per a aquest tipus d'estafes, el consumidor ha de tenir moltíssim cura i estar informat. Des de FUCI hem preparat una guia perquè el consumidor es pugui informar o bé pot cridar-nos en el moment que cregui que els seus drets no es compleixen", ha afirmat Samalloa.
RECLAMACIONS: COM I QUAN
El creixent nombre de reclamacions, al marge de l'estacionalitat, es deu també, segons FUCI, que el consumidor espanyol és cada vegada més exigent.
"El consumidor s'està donant compte que està bé protegit. Som dels països d'Europa millor protegits en matèria de consum, una altra cosa és que s'apliqui bé o que el consumidor sàpiga demandar aquesta protecció. El consumidor s'està fent més responsable, està madurant i sap que si té uns drets se li han de respectar", ha apuntat el president de FUCI.
Samalloa ha destacat que el consumidor ha de saber quan i com reclamar ja que la idea general és que les reclamacions "no serveixen per a res" o costen "molts diners i paperassa". En aquest sentit, ha apuntat que s'estan creant mecanismes molt ràpids de defensa del consumidor com el sistema arbitral de consum, que és un procediment "molt àgil i gratuït" i té "la mateixa validesa" que una sentència judicial, és de compliment obligat.
"Si tinc un problema de consum me'n vaig a l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor o una associació de consumidors i es determina si es pot portar a través de la junta arbitral. En aquest cas, si es pot, s'indica a les parts per intentar resoldre el problema i això és un procediment ràpid", ha explicat.
Per portar a terme aquestes reclamacions des de FUCI han advertit que el consumidor ha de tenir un rebut ja que és important tenir una còpia de qualsevol pagament que es faci o contracte que se signi per a quan sorgeixi el problema presentar la reclamació "amb totes les proves que es puguin aportar".