PALMA DE MALLORCA 17 Dic. (EUROPA PRESS) -
El Parlament balear va convalidar avui el Decret llei 5/2009 de mesures relatives al servei públic regular de viatgers per carretera a les Illes i determinades disposicions en matèria urbanística, evitant que el suport del diputat del Grup Mixt (ex UM), Bartomeu Vicens, sigui determinant en la seva aprovació, per a la qual cosa un parlamentari del PSIB -en aquest cas, Antoni Diéguez-, va optar voluntàriament a no votar la iniciativa.
En concret, la proposta va sortir endavant amb els 29 vots a favor dels partits del Pacti (PSIB, Grup Mixt i Bloc) inclòs el de Vicens, i 29 abstencions dels diputats del Grup Parlamentari Popular. D'aquesta manera, amb la renúncia del vot d'un dels diputats que dóna suport a al Govern s'aconsegueix que el sentit del sufragi de Vicens no sigui determinant, i quedi així recollit en el Diari de Sessions de la Cambra Autonòmica.
Així, els partits del Pacti renuncien a tenir la majoria parlamentària de la qual gaudien fins ara, al necessitar sempre el vot de Vicens per tirar endavant les iniciatives. Tot això, després que el tribunal de la sala civil i penal del Tribunal Superior de Justícia de les Balears li hagi condemnat a quatre anys i mig de presó per la seva implicació en una peça separada del cas Son Oms.
En relació amb el contingut del Decret llei sobre transport públic, la diputada del grup popular, Mabel Cabrer, ha destacat que és difícil d'entendre que han de veure el transport terrestre amb l'urbanisme", quan el Consell de Govern ja va aprovar -encara que no ha estat convalidat al Parlament- el Decret Llei 4/2009 de mesures urgents en matèria d'Ordenació del Territori que bé pogués haver recollit els aspectes urbanístics d'aquesta normativa.
Alhora, Cabrer ha criticat que l'executiu balear hagi esperat dos anys per aprovar un reglament comunitari de l'any 2007, que ha de decidir si vol o no prorrogar aquesta concessió de transport públic, "quan ho podria haver fet tranquil·lament, sense haver d'esperar fins a l'últim minut per fer l'adaptació". Tant és així, ha dit, que totes les Comunitats Autònomes ja s'han adaptat i ho han fet per llei ordinària, i alhora es va preguntar si estem davant d'una "urgent necessiteu" tal com preveu l'Estatut d'Autonomia per recórrer a la figura del Decret llei.
Per la seva banda, el diputat del Bloc per Mallorca, Miquel Angel Llauger, ha valorat positivament la proposta perquè "redundarà en la millor capacitat de les entitats municipals a l'hora de fer planejaments d'òptica proteccionista", a l'ampliar-se la durada de la suspensió de llicències.
En aquest mateix sentit es va pronunciar el diputat del grup socialista, Ernets Ribalaiga, qui va mostrar el seu suport al Decret llei "pel seu contingut i per la seva forma", pel que ha criticat que es "demonitzi" a aquesta figura que "es converteix en un mecanisme que permet que aquesta suspensió arribi fins ara de disposar d'un nou planejament". Pel que fa als aspectes relatius al transport ha remarcat que a partir d'ara "s'habilita una eina adequada perquè el transport públic sigui un instrument més eficaç i eficient".
CONTINGUT DE LA NORMATIVA
Així, el conseller d'Ordenació del Territori i Mobilitat, Gabriel Vicens, ha explicat el contingut de la norma que permetrà ampliar a quatre anys la suspensió de llicències municipals, duplicant la durada inicial, mentre els Ajuntaments tramiten el seu planejament urbanístic. Cal assenyalar que el règim actual permet suspendre fins a un màxim de 2 anys, mentre que el decret llei, tot i això, allarga el termini de suspensió fins a 4 anys, tot i que només serà possible aquesta ampliació si el consistori va superant les diferents fases de tramitació del pla.
Al mateix temps, estableix que les pròrrogues de les concessions actuals del transport regular per carretera estaran condicionades a un pla de millores de la concessió amb la qual cosa es donarà compliment a la normativa europea actual. A més, regularà el procediment de sol·licitud de les pròrrogues de les concessions actuals; i que les pròrrogues no són automàtiques.
D'aquesta manera, estan condicionades a un pla de millores de la concessió (modernització de la flota, accessibilitat persones de mobilitat reduïda, qualitat de servei, millores en condicions de servei) i del contrari no es prorrogaran.