Simancas assegura que la nova Llei de Ports mantindrà o ampliarà les bonificacions en el transport marítim

Actualizado: miércoles, 5 mayo 2010 16:46

PALMA DE MALLORCA, 5 May. (EUROPA PRESS) -

El portaveu del grup socialista a la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats, Rafael Simancas, ha assegurat avui que la futura Llei de Ports -que espera aprovar-se a la cambra baixa l'última setmana de maig gràcies al consens entre el PSOE i el PP- millorarà o com a mínim mantindrà totes les bonificacions que s'apliquen actualment en el transport marítim i que a Balears afecten de manera especial pel caràcter insular de la comunitat.

Així ho ha afirmat Simancas en una roda de premsa a Palma per informar de la nova Llei de Ports, que es troba en l'última fase per a la seva pròxima aprovació. El socialista ha explicat que el projecte inicial d'aquesta llei eliminava les bonificacions en compliment de la normativa europea que prohibeix que s'estableixin aquests avantatges en atenció a l'origen o destí del transport. Tot i això, les esmenes que han presentat els dos grups majoritaris al Congrés, PSOE i PP, permetran "sortejar" aquesta limitació per mantenir els esmentats avantatges econòmiques.

Simancas ha explicat que, al fer possible aquest objectiu, existeix el "risc" que l'Autoritat Portuària de les Balears vegi reduïts els seus ingressos per les bonificacions, que ara s'aplicaran no només als tràfics interilles i amb la Península, sinó a tots. Això podria comportar un "risc de disminució dels seus ingressos", ha postil·lat.

Aquest desemborsament que faran per mantenir les bonificacions es compensarà amb càrrec al Fons de Compensació Interportuari per a "que els comptes de les Autoritats Portuàries de les Balears, Canàries, Ceuta-Melilla es vegin compensades". El socialista ha indicat que hi ha una quantitat prevista en l'esmentat fons per a això amb la finalitat de "mantenir la seva capacitat competitiva i per solucionar problemes estructurals" propis d'aquestes comunitats.

Simancas ha apuntat que la major dificultat serà mantenir-les en l'anomenada T2, la taxa del passatge que afecta als tràfics entre la Península i les illes, pel xoc amb la normativa europea que prohibeix que no pot ser "encara" objecte de bonificació específica pel destí del vaixell. Tot i això, va recalcar que els grups polítics del Congrés estan buscant una solució a aquesta limitació per recuperar aquest avantatge econòmica.

Així, va reiterar que es mantenen o s'incrementen "totes" les bonificacions que aplica l'Autoritat Portuària de les Balears en les taxes de mercaderies i vaixells per als trajectes de la Península a les illes, mentre que per a la del passatge en vaixells procedents de la Península estan buscant "una solució jurídica" per mantenir-la.

Tot i això, el socialista va treure importància a la possible pujada de la taxa del passatge ja que aquesta suposaria un augment d'entre un 1,2 i un 2,2% sobre el preu del bitllet que paga el passatger.

Simancas ha subratllat que el text actual de la Llei ja recull aquestes bonificacions que, ha dit, aporten avantatges competitius per a les Autoritats Portuàries. Així, ha prosseguit, s'estableix un marc d'"estabilitat i seguretat" per a aquests organismes portuaris, els quals tindran "entre 10 i 15 punts més de marge per baixar les taxes i establir bonificacions".

Simancas ha afegit, a més, que estan "alleujant la pressió impositiva", per al que han presentat esmenes al text per incrementar el límit de longitud dels vehicles amb taxa diferenciada subjectes a bonificació, de quatre a cinc metres d'eslora.

LA LLEI NO IMPLICARÀ ACOMIADAMENTS D'ESTIBADORS

El portaveu socialista ha assegurat que la futura Llei de Ports no comportarà l'acomiadament de cap estibador i ha apuntat, en aquest sentit, que la introducció de "claus liberalitzadores" suposarà "treballar millor en termes de qualitat i de cost" i, per tant, "atreure més trànsit, tenir més activitat econòmica i més llocs de treball".

Així, va comentar que si noves empreses "en règim de competència" es fan càrrec dels treballats d'estiba, "van a necessitar dels treballadors experimentats que ara mateix estan en els molls". A més, ha afegit que la futura llei recollirà aquesta circumstància, de manera que les noves empreses que es dediquin a l'estiba de mercaderies hauran de "comptar primer amb una oferta per als treballadors que estan actualment en els molls".