Spanair va transportar un 10,4% menys de viatgers en 2008, en un any marcat per la crisi i l'accident

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 12 enero 2009 15:52

SAS, accionista al 100% de l'aerolínia, va registrar un 3% menys de passatgers, fins a 37,8 milions

MADRID, 12 de gener (EUROPA PRESS)

Spanair va transportar durant 2008 un 10,4 % de passatgers, fins a 8,8 milions, en un any que va estar marcat pel començament de la crisi econòmica i l'accident que va patir un avió de la companyia el passat 20 d'agost a l'aeroport de Madrid-Barajas.

Segons les xifres publicades avui, l'aerolínia, que també està immersa en un procés de venda, va retallar en un 7,4% l'oferta de seients (AKO) i va registrar un descens dels passatgers per quilòmetre transportats (PKT) del 6,1%. Tot i això, va poder comptabilitzar en 2008 un increment de 0,9 punts percentuals del factor d'ocupació, que arribà al 68,5%.

Concretament, l'oferta d'Spanair en rutes domèstiques va registrar un descens del 6,3%, mentre que en vols europeus va caure un 10,7%. Per part seva, la demanda en enllaços nacionals va baixar en un 7,5% i en rutes europees un 1,8%.

Durant l'any, la deficitària aerolínia va tenir fer front a diverses dificultats. Així, després d'un fallit intent de venda el grup SAS va posar en marxa un pla per a reflotar la companyia en el qual s'incloïa un ERO que afecta 702 treballadors d'Spanair i de la seva 'força de venda'.

La situació de l'aerolínia es va veure ulteriorment perjudicada per l'accident aeri que va tenir lloc el passat 20 d'agost a Madrid-Barajas i que va causar 154 víctimes.

Tot i això, Spanair va estimar que l'aplicació del Pla de Viabilitat, que es desenvoluparà fins a 2010, suposarà unes millores de 90 milions d'euros per a la companyia en 2009, pel que preveu tancar l'exercici de 2010 "en equilibri o, fins i tot, amb algun benefici".

Ara mateix, SAS ha tancat a un acord inicial amb un grup d'inversors de Catalunya, dirigit pel Consorci Turisme de Barcelona --participat per l'Ajuntament de la Ciutat Comtal i la Cambra de Comerç de Barcelona-- i la societat de capital risc Catalana d'Iniciatives --en què participen la Generalitat i l'Ajuntament--, per a la seva incorporació com nous accionistes majoritaris a Spanair, la qual cosa suposarà també l'entrada de capital públic en l'aerolínia.

L'acord està condicionat a la finalització de les negociacions entre SAS, l'esmentat Consorci i Catalana d'Iniciatives amb l'objectiu de signar "un acord definitiu abans del 31 de gener de 2009".

SAS, AFECTAT PER LA DESACCELERACIÓ DE LA DEMANDA

Per la seva banda, el grup escandinau SAS també ha hagut de fer front a la crisi econòmica i a les seves conseqüències en el sector aeri, sobretot en el referent a la desacceleració de la demanda.

Així, SAS va transportar un total de 37,8 milions de passatgers durant 2008, fet que suposa un descens del 3% respecte a l'exercici passat.

El factor d'ocupació va baixar en 1,3 punts percentuals, fins al 70,6%, tenint en compte l'augment de l'1,8% aplicat en l'oferta i el manteniment de la demanda en els mateix nivells que 2007.

"El mercat es va caracteritzar per una demanda més baixa degut al desenvolupament macroeconòmic en Escandinàvia i a la resta del món", va explicar el grup aeri, qui va considerar que els desafiaments al mercat de crèdit podrien donar lloc a un entorn "encara més difícil" en els principals mercats on opera SAS.

Sobre aquesta qüestió, el grup aeri va recordar la implementació del pla 'Profit 2008', a través del qual SAS obtenir ingressos per 1.500 milions de corones sueques (119,3 milions d'euros), i va assenyalar que les reduccions de capacitat estan "gradualment tenint efecte".

Així, el grup aeri va assenyalar que durant el present any implementarà ulteriors retallades de capacitat i va puntualitzar que el programa s'està desenvolupant d'acord amb la previsió.

Contenido patrocinado