PALMA DE MALLORCA, 28 Ene. (EUROPA PRESS) -
El Telèfon de l'Esperança de Baleares, que aquest mes celebra el seu XXIV aniversari, va atendre un total de 3.340 trucades en 2009, un 10 % menys que el 2008, segons ha informat avui el president d'aquesta entitat, Marià Gastalver.
Gastalver va anunciar a més, en una roda de premsa convocada per informar de la memòria del Telèfon de l'Esperança del 2009, que el mes que ve aquesta organització balear va a adherir-se a una xarxa d'ajuda formada per serveis similars de països llatinoamericans que ja compten des de fa temps amb un servei d'ajuda semblant.
Respecte al perfil de les persones que truquen al Telèfon de l'Esperança, Gastalver ha apuntat que, de cada quatre trucades, tres les realitzen dones i una els homes, fet que suposa un retrocés en la utilització del servei per part del sector masculí.
Així, mentre el 2008 un 32 % de les trucades corresponien a homes i un 68 % a dones, en 2009 el percentatge masculí baixa al 28 % i el femení ascendeix fins al 72 %.
En el referent a l'edat, el gruixut de les trucades (50,1 %) les realitzen persones d'entre 35 i 50 anys, amb un pic significatiu entre els 36 i els 40 anys. A més, s'ha observat un increment en les trucades dels joves d'entre 20 i 30 anys i un canvi en la tendència respecte a l'any passat, ja que, dels 20 als 25 anys són més nois que noies els que utilitzen aquest servei i entre els 26 i els 30 s'inverteix el sexe.
També cal assenyalar que ha canviat el tipus de problemàtica en aquesta franja d'edat, que ara s'emmarca més a l'àmbit psicològic, mentre que abans eren més problemes de tipus relacional.
Respecte al tipus de problemes que té la gent que flama al Telèfon de l'Esperança no s'han produït canvis significatius respecte a anys anteriors. Així, la major part de les trucades són per problemes de caràcter psicològic (50,8 %) com pot ser la soledat, la incomunicació o l'estat depressiu, seguides de les de tipus relacional (21,5 %) amb crisis familiars o de parella i les relatives a problemes assistencials (3,7 %) derivades per les dificultats per trobar treball (20 % d'aquest grup) o les del sector immigrant.
En aquest últim grup, el dels immigrants, cal destacar que suposen entorn del 50 % de les peticions d'ajuda de tipus psicològic que es registren i suposen prop del 5 % del total de les trucades.
El president del Telèfon de l'Esperança ha subratllat que les persones que utilitzen aquest servei solen tenir una gran necessitat de ser escoltats i acollits per presentar problemes d'incomunicació i soledat a causa d'una feble autonomia afectiva que els impedeix afrontar les crisis personals. Per aquesta raó, aquest servei d'ajuda organitza accions dirigides a tres grups sobretot, el dels joves, el dels adults i un tercer centrat en la població immigrant.
CAMPANYA DIRIGIDA A POBLACIÓ IMMIGRANT
El Telèfon de l'Esperança de Baleares ha iniciat una campanya per donar a conèixer aquesta xarxa entre les diferents associacions d'immigrants que resideixen a les illes perquè sàpiguen que poden trobar en aquest servei un espai per reunir-se i obtenir informació. Alhora, volen transmetre a aquest sector que també disposen d'un telèfon de l'esperança en els seus països d'origen al qual també poden trucar.
Així, països llatinoamericans com Colòmbia, l'Argentina, Bolívia, L'Equador i Hondures ja disposen d'aquest servei, a més d'altres com El Regne Unit i Suïssa. Tot i això, la campanya informativa que ha posat en marxa el Telèfon de l'Esperança de Baleares està dirigida sobretot a les associacions de persones procedents de Bolívia, L'Equador i Colòmbia.
XXIV ANIVERSARI
Per celebrar el XXIV aniversari d'aquest servei a Balears, l'entitat ha organitzat un concert de 'Música i poesia del món', a càrrec del grup coral '3x4 de Binissalem' que tindrà lloc al teatre San Francesc demà a les 20.30 hores.
També s'impartirà una conferència el pròxim dia 2 de febrer a les 20.30 hores titulada 'Terra, la mare que mai es queixa', a càrrec del naturalista Luis Miquel Domínguez i que es realitzarà a la Sala Can Domenge de Palma.