Un total de 17 UTE es repartiran els 150 milions del 'Tren Tram', que serà adjudicat en febrer

En 2010 es construiran nombrosos passos a nivell i començarà a electrificar-se la xarxa de ferrocarril

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 14 diciembre 2009 15:20

PALMA DE MALLORCA, 14 Dic. (EUROPA PRESS) -

Un total de 17 unions temporals d'empreses (UTE) es repartiran les obres dels tres trams de l'anomenat 'Tren-Tram', amb una inversió total de 150 milions d'euros, que serviran per "generar ocupació i contribuir que les empreses de construcció mantinguin la seva activitat", segons ha manifestat el conseller Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens.

El responsable d'aquest departament autonòmic balear ha fet aquestes declaracions amb motiu de la celebració de la tradicional copa nadalenca que ofereix als mitjans de comunicació i, durant l'acte, ha remarcat que la Conselleria invertirà en 2010 un total de 210 milions d'euros i, segons ha precisat, a més de la recuperació d'aquesta línia extinta, es realitzaran altres reformes en el transport públic.

Concretament, Vicens ha assenyalat que el pròxim serà un "any molt especial", especialment per a la xarxa ferroviària de l'illa, perquè s'ampliaran els tallers de Son Rullàn, començaran les obres de nombrosos passos a nivell i d'electrificació de les línies existents, amb una primera fase dins de Palma i "aviat tindrem la licitació" fins a s'Enllaç, ha matisat el conseller, que ho ha considerat un "important volum d'obres", ha dit.

Tot i això, entre totes les iniciatives, destaca la reobertura de l'antiga línia Manacor-Artà, que ara s'ha rebatejat com 'Tren-Tram', una ruta que va deixar d'explotar-se en 1977, que té un recorregut de 30 quilòmetres, i reobertura de la qual permetrà transportar a un milió d'usuaris anuals, sobretot en l'època d'estiu, i permetrà comunicar cinc municipis de l'interior de l'illa amb la costa.

De fet, a més de modernitzar la línia ferroviària ja existent, l'objectiu de l'executiu balear és ampliar el seu recorregut fins a la zona turística costanera de Cala Ratjada (Capdepera). I, a més, el projecte inclou, també, l'entrada de la línia pel nucli urbà de Manacor, capital de la comarca d'Aixequi, a través d'un tram de 1.600 metres de recorregut en superfície que permetrà comunicar als usuaris amb l'Hospital comarcal de Manacor.

Les obres que s'adjudicaran "entre finals de gener i principis de febrer" impliquen la modernització de la xarxa ferroviària mallorquina, així com l'establiment d'un major nombre de freqüències. Es tracta d'aspectes pels quals el Govern ha apostat durant aquesta legislatura, en què també va negociar un conveni amb l'Estat per 443 milions d'euros destinats a fer reformes en les infraestructures d'aquest tipus a Balears.

6,5 MILIONS PER A PASSOS A NIVELL

I, en relació amb els passos a nivell que es realitzaran o modificaran en 2010, el conseller Vicens ha destacat que s'invertiran un total de 6,5 milions d'euros en aquest capítol, que serviran, entre d'altres iniciatives, per a la realització d'un a Palma (Son Foradí), un altre a l'estació de Consell --al mateix temps que es reforma aquesta--, un més a la zona del Polígon de Marratxí, i, "probablement", el de Petra. Tot i que els "més immediats" seran els tres que es preveuen per a Lloseta.

Pel que fa a la línia fins a Alcúdia, que de moment no es realitzarà, el conseller ha manifestat que "caurà pel seu propi pes" i, al final, caldrà fer. I, a més, ha precisat que el traçat s'ha realitzat "de la forma més lògica" i, en aquest sentit, es va mostrar partidari del "consens" amb els diferents municipis, perquè la realització de grans infraestructures "a vegades porten polèmiques locals aparellades" que s'han de superar.

Contenido patrocinado