Blanco diu que el nou model atén la realitat de Balears, que podria tenir aeroports singulars

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 12 enero 2010 16:05

MADRID 12 Ene. (EUROPA PRESS) -

El ministre de Foment, José Blanco, ha afirmat avui que el nou sistema aeroportuari preveurà "la realitat singular" dels aeroports insulars de Balears i Canàries i ha afegit, a més, que cap la possibilitat que alguns centres d'aquests territoris puguin tenir la consideració "d'aeròdroms singulars", que preveuen la reforma del seu sistema de gestió, si així s'estima a l'acord amb les autonomies.

També ha afegit que, a diferència del passat model proposat per l'exministra Magdalena Álvarez, s'ha eliminat la limitació de preveure només la singularitat de gestió per als aeroports que arribaran als 30 milions de passatgers. "Aquest ja no és el cas". ha apuntat.

Així ho va detallar al Congrés dels Diputats per explicar el nou model de gestió aeroportuària que, entre les seves novetats, preveu que Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) passi a ser una societat mercantil i que, en el cas de determinats aeroports, tinguin una gestió "singularitzada".

"Això cal fer-ho veient quins aeroports tenen viabilitat, on es compatibilitzi la viabilitat econòmica, on es compatibilitzi el volum de trànsit i, també, en un procés de diàleg i d'acord que cal fer amb les comunitats autònomes", ha assegurat Blanco a la Comissió de Foment de la Cambra Baixa.

Sobre el nou model, Blanco ha afegit que presentarà una normativa que ho desenvolupi i emprendrà un diàleg amb les comunitats autònomes per aconseguir els acords que generin una major eficiència en el funcionament dels aeroports.

CARACTERÍSTIQUES DE LA COGESTIÓ

Dins del nou sistema, segons ha explicat el ministre, les societats filials encarregades de gestió i tindran un consell d'administració amb funcions similars a l'esmentada matriu d'AENA. Alhora, tindran representació les comunitats autònomes, els ajuntaments i les cambres de comerç, si bé no es va referir a cap en concret durant la seva intervenció.

Entre les atribucions d'aquestes societats filials s'enumera l'aprovació de les estratègies d'atracció de nous clients, promoció de rutes aèries i impuls dels vols de connexió. També s'esmenta l'aprovació inicial del Pla Director de l'aeròdrom, la propostes de pressupostos d'explotació i capital, així com la programació d'inversions i l'aprovació de preus privats i propostes de taxes, entre d'altres funcions.

Sobre aquesta qüestió, el ministre va incidir que en determinades decisions en els aeroports singulars es requerirà una majoria qualificada, una condició que per a Blanco reforça l'estatus de participació dels ens territorials per a assumptes "d'especial rellevància", preveient així la seva capacitat de decisió.

Va posar com a exemple hipotètic un consell d'administració amb 13 membres on l'Estat tingués set vocals --la majoria sempre--. Sobre aquesta qüestió, Blanco ha assenyalat que en aquest exemple virtual, si es requerís la majoria qualificada de dos terços, el vot dels membres de representació de la comunitat seria determinant en la presa de decisions.

ACONSEGUIR MÉS COMPETITIVITAT

Tot i això, el ministre de Foment ha assegurat que els mecanismes per establir les majories qualificades estan oberts al diàleg amb les comunitats autònomes. Alhora, el ministre va tornar a subratllar que aquest nou sistema vol dotar al sistema aeroportuari de major eficàcia, seguretat i competitivitat per aportar més gran "dinamisme econòmic".

D'altra banda, Blanco ha defensat la compatibilitat del nou model amb els diversos estatuts d'autonomia i ha subratllat que la seva proposta de reforma "no pensa a l'interès electoral sinó a l'interès general", pel que va instar als diputats que no confonguin gestió autònoma amb gestió autonòmica, ja que la primera sí garanteix la viabilitat dels aeroports. "En cap lloc està escrit que la gestió autonòmica és millor que l'autònoma", ha postil·lat Blanco.

Contenido patrocinado