PALMA DE MALLORCA, 2 Mar. (EUROPA PRESS) -
El titular del jutjat d'instrucció número 3 José Castro, encarregat del cas Palma Arena, ha decretat una fiança de responsabilitat civil d'1,6 milions d'euros per a l'expresident del Govern balear, Jaume Matas, tal com va sol·licitar fa unes quantes setmanes la Fiscalia Anticorrupció per possibles perjudicis econòmics derivats de la contractació presumptament irregular de l'arquitecte Santiago Calatrava per 1,2 milions d'euros per a l'elaboració de l'avantprojecte de l'Òpera de Palma.
En una extensa sentència, el magistrat demana que se certifiqui que l'ex conseller d'Educació del PP, Francesc Fiol, és diputat al Parlament, perquè una vegada confirmat la seva capacitat, el jutge pugui elevar una exposició raonada al Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJIB) a fi que aquest pugui assumir la peça del cas relativa a la contractació de Calatrava, segons han informat fonts jurídiques a Europa Press.
Alhora, Castro ha decretat en la seva resolució el sobreseïment de la peça respecte al cap de serveis d'arquitectura de l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius i Culturals (Ibisec), Aleix Reinés, assistit per Gabriel Lladó, i l'arquitecta d'aquesta empresa Pilar Mesquida, defensada per Carlos Barceló. Tots dos es trobaven imputats en aquesta peça, una de les 25 en que es divideix aquesta complexa causa.
El fiscal Anticorrupció Pedro Horrach i l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, en qualitat d'acusació particular, han demanat la fiança civil resultant de sumar els 1,2 milions d'euros pels que va estar contractat Calatrava més un terç que marca la Llei, mitjançant un escrit en el qual les acusacions apunten que Matas, durant la tramitació de l'expedient de contractació, hauria incorregut en delictes de malversació de cabals públics, frau i prevaricació.
Davant d'això, en un escrit d'al·legacions, la defensa de Matas, exercida pels lletrats Rafael i Salvador Perera, va negar que el seu patrocinat hagués comès cap delicte en l'adjudicació de l'avantprojecte i va titllar de "falsedats" les acusacions de la Fiscalia i de la lletrada de la Comunitat Autònoma. A més estimava la petició "no ajustada a fets ni a dret", tenint en compte que "es recolza en indicis incriminatoris, que no són tals, sinó només sospites o conjectures que de cap manera poden legitimar un procediment penal" contra ell.
Mentrestant, el mateix ex cap de l'Executiu autonòmic, durant la declaració que va prestar davant del jutge el passat dia 22 en qualitat d'imputat, Jaume Matas, va assumir la seva responsabilitat sobre l'elecció de l'arquitecte valencià perquè realitzés l'avantprojecte i ha defensat la legalitat de la seva contractació, que es va efectuar de manera directa i sense concurs, tot i l'elevat de la quantitat que se li va abonar.
En la seva compareixença, el principal encausat del cas va defensar així que la seva decisió va estar "política" i "plenament legítima", que després va estar elevada al Consell de Govern, i va justificar la selecció i contractació sense cap concurs previ per ser una persona "molt qualificada tècnica i artísticament". En aquest sentit, va incidir diverses vegades que la pretensió del Govern era comptar únicament amb els serveis del prestigiós arquitecte i enginyer.
En relació amb l'enginyer, les acusacions han considerat provat que el treball que li va estar encarregat va estar fet, el que Calatrava va justificar durant la seva compareixença com encausat amb nombrosa documentació com esbossos i plans que havien de servir per a l'avantprojecte. Consideren així que les irregularitats s'haurien comès en la tramitació de l'expedient a través del Ibisec, pel que no van sol·licitar mesura cautelar alguna contra ell com tampoc cap fiança.
L'avantprojecte de l'Òpera de Palma no es va arribar a executar a causa d'una prohibició per part de la Junta Electoral el 2007, ja que es pretenia presentar poc abans de les eleccions autonòmiques i municipals d'aquest any.
SE SUMA A UNA FIANÇA PENAL DE TRES MILIONS D'EUROS
Cal recordar que contra Matas ja pesa una fiança penal de tres milions d'euros per evitar el seu ingrés a la presó, en el marc del cas Palma Arena, que investiga un presumpte desviament de més de cinquanta milions d'euros durant la construcció d'aquest velòdrom durant la passada legislatura. També s'indaga la seva suposada connexió amb el tren de vida de Matas mentre era president i un finançament presumptament irregular del PP.
Abans que li fora imposada aquesta caució, Matas va declarar al llarg de tres dies l'any passat dins d'aquesta causa, en el marc de la qual pesen sobre ell els presumptes delictes de malversació de cabals públics -fins a en set ocasions-, falsedat documental, prevaricació administrativa, frau a l'administració, blanqueig de capitals, un delicte electoral i un altre contra la Hisenda pública, castigats amb fins a 68 anys de presó malgrat que la pena màxima que compliria l'expresident seria de 24, d'acord amb les graduacions de condemna establertes en el Codi Penal.