Accident Barajas.-Col·legi de Pilots creu que va ser inevitable i descarta buscar un culpable en el comandant

Actualizado: jueves, 21 agosto 2008 17:22

Descarta que una errada en el motor fos l'única causa del sinistre, ja que "no és determinant"

MADRID, 21 d'agost (EUROPA PRESS)

L'expert en seguretat del Col·legi Oficial de Pilots de l'Aviació Comercial (COPAC), Felipe Laorden, ha reconegut avui que l'actuació del pilot en una situació crítica pot ser "determinant", però que en casos com el del vol d'Spanair, "un foc de motor pot portar irrevocablement a una catàstrofe dramàtica com la d'ahir, sense necessitat d'haver-hi un culpable".

Tot i que en aquest moment és molt prematur tenir cap certesa sobre les causes, Laorden es va inclinar per apostar que el que ha passat respon a un accident en el motor, ja que un error en el motor "no és determinant" per un desenllaç semblant.

Per això, l'expert va subratllar que "cap accident és provocat per una circumstància" sinó per "un cúmul de circumstàncies", de manera que, des del COPAC creuen que "va ocórrer alguna cosa més o no va ser simplement un foc de motor", alguna cosa que és molt habitual a l'entrenament d'un pilot però que en la realitat és, afortunadament, alguna cosa extraordinària.

"Llevat que hagi estat un foc o una explosió de motor, que és una cosa estadísticament ocasional, podem dir que cap la possibilitat de què es tracti d'un error de manteniment o d'una circumstància mig ambiental com un ocell, ja que hi ha mil possibilitats", va puntualitzar.

Alhora, Laorden ha reconegut que és "molt difícil dir alguna cosa" fins que les proves determinin quina és la causa de l'accident, que se sabran gràcies a les caixes negres de la nau. "Com l'accident ha estat a baixa altura, un enlairament a 200 quilòmetres per hora i l'accident va ser frontal, doncs pel que sembla es troben en molt bon estat", va dir.

Sobre un dels punts que més ombres i dubtes llança sobre el que ha passat, el fet que l'avió accidentat sortís amb retard després d'una incidència, l'expert en seguretat va descartar que l'enlairament s'hagués realitzat sense totes les garanties.

"La tripulació era completament conscient del que passava, si en el primer enlairament la nau va tenir un error i es va tornar perquè la revisessin en manteniment, evidentment no realitzarien un segon enlairament sense el consentiment d'aquest o amb la seguretat en el seu sistema intern que no anava a produir-se cap accident" va concloure.